موزیک خوان Music Reader
گفت وگو با داور یوسفی ـ هنرمند نقاش

دستتان را یک دفعه رو نکنید!

دستتان را یک دفعه رو نکنید!

موزیک خوان: داور یوسفی یکی از هنرمندان نقاشی است که بتازگی آثاری از وی در نمایشگاهی گروهی به معرض نمایش گذاشته شده است. این هنرمند که نگاهی باستان گرایانه و در عین حال مدرن در خلق اثر هنری دارد، دوگانه ای از جنس ایران باستان و مصر باستان را در ذهن مخاطب به وجود می آورد.


باستان گرایی؛ نگاهی که از گذشته تابحال در ادبیات و هنر جای داشته و امروز هم این رویکرد، با اضافه شدن چاشنی مدرنیته در آثار برخی هنرمندان تجسمی، در حوزه نقاشی نقش پررنگی پیدا کرده است.

داور یوسفی یکی از همان دسته هنرمندانی به حساب می آید که آثار او هم یادی از گذشته های باستانی را زنده می کنند و هم نیم نگاهی به دنیای مدرن امروز داشته است؛ اما این دو رویکرد چگونه با هم ترکیب شده و نگاه دوگانه ای از مصر باستان و ایران باستان را در ذهن مخاطب بوجود آورده است؟




این هنرمند در رابطه با این مسأله به خبرنگار ایسنا می گوید: «برخی می گویند با دیدن فیگورهای کارهایم به یاد مصر باستان می افتند، ولی تاکید من بر روی ایران باستان است. در کارهای من تاکید بر روی فضای اساطیری و باستانی است.»

او ادامه می دهد: «خیلی چیزها را میتوان در کارها مطرح نمود، اما در عین حال هم می توانند به صورت تاکید نباشند. یعنی در عین حال که شما بیننده را به گذشته ارجاع می دهید، اما یک نقاش معاصر هستید و کار شما باید دارای مولفه هایی باشد که معاصر محسوب شود.»

یوسفی ضمن اشاره به این نکته که بسیاری از هنرمندان از گذشته تاثیر می گیرند و در گذشته باقی می مانند، اظهار می کند: «شما می توانید از گذشته تاثیر بگیرید و در گذشته بمانید. بسیاری از هنرمندان از گذشته تاثیر می گیرند و در گذشته هم می مانند و خیلی برخورد معاصری ندارند. برای مثال بسیاری از نگارگرانی که نگارگری کار می کنند، آن چیزی که انعکاس می دهند، همان فضای دوره مثلاً صفویان است. در واقع ذهن بیننده را به یک دوره تاریخی ارجاع می دهند.»

این هنرمند نقاش در پاسخ به این پرسش که چه خصوصیت چاشنی مدرن بودن و در عین باستان گرایی را به آثار او بخشیده؟ می گوید: «اینکه شما بتوانید به نحوی برخورد کنید که همه چیز برای بیننده رو نشود، یعنی مخاطب را به تعامل وا دارید که بتواند ارتباط های خودش را با اثر بگیرد و دریافت های ذهنی خودش را داشته باشد و این که برخورد شما با عناصر بصری و مولفه نقاشی و امکان های بصری که خود نقاشی پیش رو می گذارد، امکانی هستند که شما می توانید به نحوی برخورد کنید که کار معاصر محسوب شود.»

او در رابطه با این که این سبک چقدر می تواند برای مخاطبان هنرهای تجسمی جذاب باشد؟ اظهار می کند: «اتفاقا من بازخوردی که از مخاطبان در برابر این سبک طی سال ها دریافت کردم، خوب بوده همین که شما با یکسری عناصر می توانید یک روایت یا سوال در ذهن بیننده ایجاد کنید و یا بیننده را به نحوی به یاد فراروایت های تاریخی بیندازید، به نظر من خیلی موثر بوده است. اکثرا عناصر کار برای مخاطبان آشناست حالا امکان دارد زمانی در یک فرش یا دیوارنگاره این عناصر را دیده باشند. مسأله همین جاست که من کاری می کنم که یک باره همه چیز برای بیننده رو نشود و مثلاً به حالت اکتشافی با خودش بگوید، این فرش است!»





یوسفی ادامه می دهد: «باید شما کاری کنید که بیننده تعامل خودش را با کار داشته باشد ولی در عین حال کار هم دستش رو نشود. من تلاش می کنم که در آثارم این برخورد را انجام دهم و خیلی تلاش دارم که رفتارهای نقاشانه ام معاصر باشد. شما هر سبکی را که بخواهید کار کنید، باید نسبت به تکنیک و خود مقوله نقاشی آشنا باشید که بتوانید با درک خود اثری را خلق کنید که برای مخاطب امروز جذاب باشد. مخاطب باید با خود بگوید این عناصر و فضای نقاشی در عین حال که من را به یاد موضوعی خاص می اندازد، ولی در عین حال یک نکته ظریفی است که اگر هنرمند درکی نداشه باشد، به سرعت دستش برای مخاطب رو می شود. مخاطب به عبارتی پای کار گیر نمی کند!»

این هنرمند نقاش در رابطه با دوگانگی ایران باستان و مصر باستان و عناصری که گویی یادآور هر دوی آن هستند، اظهار می کند: «این دوگانگی در درک اثر احیانا به فیگورهایی بازمی گردد که همچین درکی بوجود آورده است، ولی ۱۰۰ درصد نیست. در عین حال که کارها یادآور محدوده بین النهرین هستند، ولی تاکید من صرفاً این نبوده است. مردم با رنگ ها و فرم ها به یاد چیزهایی که ما در گذشته داشتیم، داریم و باید حفظشان نماییم، می افتند.»

به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، داور یوسفی که تجربه برگزاری چندین نمایشگاه با عنوان های «قصرهای نامرئی خیال»، «پشت پرده زنبوری» و «سومین نمایشگاه کارت پستال کاربافو» را داشته است. اثری بدون عنوان از وی در شانزدهمین دوره حراج تهران عرضه شد که در نهایت به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثری بدون عنوان از داور یوسفی در شانزدهمین دوره حراج تهران

1401/05/25
10:08:16
5.0 / 5
621
تگهای خبر: آثار , مد , نگارگری , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
موزیک خوان