در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی چه خبر است؟
از رقص محلی تا ویراژ خودرو های تاریخی و تخفیف برای گواهینامه بین المللی
به گزارش موزیک خوان نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در آستانه تعطیلات نوروزی درحالی برگزار شده که اخطار فراگیری سویه ˮامیکرونˮ کرونا در کشور جدی تر شده است. هرچند، با رونمایی از تورهای مجازی و نمایش کمپرها و موتورسیکلت های مسافرتی و امکان برنامه ریزی برای سفرهای شخصی و خانوادگی، تلاش شده الگوی جدیدی برای مسافرت در این نمایشگاه معرفی شود.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، نمایشگاه گردشگری سال جاری هم با صنایع دستی ادغام شده است. محل برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران است. ۱۰ غرفه برای نمایش محصولات گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده و روزها و ساعت بازدید هم در پیک جدید کرونا کوتاه تر شده است. سالن های ۳۵، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۴۱، ۳۱A، ۳۱B مخصوص گردشگری می باشد و در سالن های خلیج فارس و ۳۵ هم محصولات صنایع دستی عرضه شده است.
همسو با رشد قیمت مواد اولیه و تورم، نرخ محصولات صنایع دستی هم بالاتر است، هرچند خلاقیت برخی آثار قابل توجه است و مخاطبان خاص خویش را دارد. سال جاری غرفه های بیشتری به زیراندازها، تابلوفرش ها و فرش اختصاص داده شده است و حضور هنرمندان جوان تر هم بیشتر به چشم می آید. غرفه هایی هم به شهرهای ملی صنایع دستی اختصاص داده شده است که البته در میان این غرفه ها، تابلوفرش هایی با نقاشی های "غیرایرانی" کمی نامتعارف از محتوایی که باید در یک نمایشگاه ملی به نمایش درآید، به نظر می آید که مسؤول آن درباره استفاده از طرح های غیرایرانی در این تابلوفرش ها می گوید: به خاطر سلیقه بازار از آثار نقاشان به نام جهانی استفاده شده است و مشتریان این تابلوفرش ها هم بیشتر چینی ها هستند که از این طرح ها زیاد استقبال می کنند.
از دیگر جذابیت های بخش صنایع دستی نمایشگاه سال جاری، غرفه سفال «کوزه کُنان» شهری در نزدیکی تبریز است که درهم آمیختگی سفال گری با نوای ساز ایرانیِ "کمانچه" نظر مخاطبان زیادی را جلب کرده است.
سوای خلاقیت ها و نوآوری های برخی از هنرمندان صنایع دستی و کیفیت محصولات بعضی از آنها، غرفه مُرواربافی «تورقوزآباد» نظرها را جلب می کند؛ جایی که نام آن سال ۱۳۹۷ بعد از ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، در خصوص اینکه «انبار اتمی مخفی» ایران است، بر سر زبان افتاد. حالا تورقوزآباد، سبدهایی را عرضه نموده که مواد اولیه آن از همدان می آید و در تورقوزآباد بافته می شود.
در سالن ۳۸ نمایشگاه هم سه خودرو تاریخی به معرض نمایش گذاشته شده که شامل "فولکس بیتل" مدل۱۹۷۳، "مرسدس بنز" ۱۹۰ اس ال مدل ۱۹۶۰، "آستین هیلی" مدل ۱۹۵۹ و دو دستگاه موتورسیکلت "هارلی دیویدسون" مدل ۱۹۵۱ و ۱۹۳۰ است. یک دستگاه خودرو "تویوتا لندکروز" تیونینگ شده مخصوص کویرنوردی و یک دستگاه موتورسیکلت کروزر ویژه سفرهای بین شهری توسط کلوپ ملی سافاری ِ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این سالن به معرض نمایش گذاشته شده است.
در همین غرفه، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متولی کاپوتاژ و صدور گواهی نامه بین المللی در کشور است، تخفیف هایی را برای صدور و تمدید گواهی نامه بین المللی و کارت اشتراک امداد خودرو به بازدیدکنندگان عرضه می دهد.
پیکان سواران هم در روز افتتاح نمایشگاه که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید آمده بود، رژه کوتاهی در محوطه نمایشگاه داشتند که در جهت معرفی رژه ها و رالی های دوره ای خودرو های تاریخی و معرفی این اتومبیل ها بعنوان بخشی از جذابیت های گردشگری ایران بود.
محوطه بیرونی سالن های نمایشگاه که هر سال محل قُرق کباب فروشی ها و آش فروشی ها بود، حالا محل پارک برخی از خودرو های کمپر و مسافرتی شده است تا این شیوه از سفر را بیشتر معرفی نماید و ترویج دهد، هرچند همچنان سفر با کمپر با محدودیت های مقررات ترافیکی و تردد در کشور مواجه می باشد.
اگرچه در نمایشگاه سال جاری بساط آش و کباب، آن طور که قبلا معاون گردشگری گفته بود جمع شده است، اما در سیاه چادری که در محوطه باز برگزار شده همچنان فرصت تجربه غذای محلی بشکلی محدود وجود دارد، ضمن اینکه تنها کباب فروشی ای که مجوز حضور در نمایشگاه سال جاری را گرفته "کباب بناب" آذربایجان است که ثبت ملی شده است و ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی قبل، تبلیغ آنرا کرد و آنرا بهتر از "مک دونالد" دانست و معتقد بود: اگر برندسازی شود می تواند دنیا را بگیرد.
نمایشگاه گردشگری هر سال فرصتی است برای معرفی ظرفیت های استان ها که همزمان، رقص ها و آیین های محلی هم به اجرا گذاشته می شود که کمتر فضایی برای نمایش آنها در سطح ملی اختصاص داده می شود. این رقص ها و اجراهای شاد محلی معمولاً پرمخاطب ترین بخش نمایشگاه گردشگری شناخته می شود، هرچند سر و صدای سازهای آنها مخل مذاکرات و گفت وگوهای شرکتهای گردشگری می باشد.
آژانس های مسافرتی حاضر در نمایشگاه هم مثل هر سال، بیشتر مشغول تبلیغ تورهای خارجی و فروش ویزا در آستانه تعطیلات نوروز هستند و حضور آنها در نمایشگاه فرصتی است برای قیاس قیمت و دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی سفر در دنیایی که کرونا محدودیت های مسافرتی آنرا بیشتر کرده است.
در سالن ۳۵ هم که موزه ها و کاخ ها حضور دارند، بعضی از آنها از پروژه های نوآورانه خود رونمایی کرده اند، کاخ گلستان همزمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری از تور مجازی این اثر جهانی رونمایی کرده که فعلاً زبان فارسی آن فعال گشته است و جهت استفاده از این تور QR code به معرض نمایش گذاشته شده در غرفه کاخ گلستان را باید اسکن کرد.
آفرین امامی ـ مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان ـ درباره این تور مجازی که بزودی زبان انگلیسی آن راه اندازی می شود، به ایسنا می گوید که مزیت استفاده از این تور مشاهده بخش هایی از کاخ است که در زمان بازدید حضوری دسترسی به آن بخش امکان پذیر نیست، مثل طبقات بالایی شمس العماره.
در غرفه موزه دفاع مقدس هم آن چه نظر را جلب می کند مجسمه شهید آوینی است که برای ساخت آن ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و روی حقیقت و شباهت های آن کار شده است. مسؤول حاضر در غرفه این موزه همینطور می گوید که مجسمه ای از سردار شهید قاسم سلیمانی هم ساخته شده که در موزه دفاع مقدس به معرض نمایش گذاشته شده است.
استفاده از عینک های وی آر برای تجربه گرایی بیشتر در حوزه سفر از دیگر امکاناتی است که بعضی از شرکت کنندگان به نمایشگاه سال جاری اضافه کرده اند.
بخشی از فضای نمایشگاه سال جاری هم به قطارهای مسافرتی اختصاص داده شده که امکان آشنایی با خدمات قطارهای مختلف برای سفر را فراهم نموده است.
در حاشیه نمایشگاه هم هر روز از ساعت ۹: ۴۵ بامداد تا ۱۵: ۳۰ کارگاه های آموزشی و میزگردهایی درباره چالش ها و مقررات گردشگری، تجربه ها و تازه های دنیای گردشگری همچون ارزهای دیجیتالی و متاورس در سالن ۳۵ برگزار می گردد.
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تا روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ادامه دارد و از ساعت ۹ بامداد تا ۱۷ قابل بازدید است. هزینه بلیت ورودی به نمایشگاه بین المللی تهران هم ۲۰هزار تومان قیمت دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب