آمازون به دنبال تسخیر دنیای پادكست
موزیك خوان: آمازون بعد از سلطه بر بازار فروش كتاب این دفعه به دنبال آن است تا در رقابت نفس گیر پخش روایت صوتی داستان ها، این حوزه را نیز به تسخیر خود درآورد.
به گزارش بلومبرگ، سرویس کتاب صوتی اودیبل (Audible) شرکت آمازون در ماه های اخیر برای در اختیار گرفتن پروژه های بالقوه جدید تولید پادکست با آژانس های استعدادیابی و تهیه کنندگان جلساتی را برگزار کرده است. به نقل از منابع آگاه، اودیبل با پیشنهاد سرمایه گذاری بین چند صدهزار تا چند میلیون دلار برای هر برنامه، بعد از اسپاتیفای در مقایسه با دیگر رقبا سرمایه بیشتری را به این حوزه مختص کرده است.
این سرویس کتاب صوتی تاکنون برنامه هایی را نیز از جان باتسک (John Battsek) مستندساز انگلیسی و کمدین های آمریکایی چون کوین هارت (Kevin Hart) و تیفانی هدیش (Tiffany Haddish) خریداری نموده است. اودیبل سال ها بود که بودجه بعضی از مجموعه پادکست های اورجینال خودرا تامین می کرد اما بعد از آغاز پخش برنامه هایی از نویسنده های شناخته شده، این سرویس حالا مجری های سلبریتی و برنامه های مشهور را در اولویت خود قرار داده است تا گستره مخاطبان خودرا افزایش دهد.
دونالد آلبرایت مدیر کمپانی تولید محتوای تندرفوت (Tenderfoot) که سابقه همکاری با اودیبل را دارد، در این زمینه می گوید: مردم در اودیبل پادکست گوش نمی کنند و آمازون می خواهد این اتفاق بیفتد.
سرویس کتاب های صوتی شرکت آمازون همچنین به فکر ایجاد تغییراتی در الگوی تجاری خود نیز هست. بر طبق سازوکار کنونی اعضای این سرویس با پرداخت ماهانه ۱۴.۹۵ دلار اعتبار لازم برای دسترسی به یک کتاب صوتی و دو نمایش اورجینال را به دست می آورند. حال اودیبل در نظر دارد تا نمایش های اورجینال را به صورت جداگانه به فروش برساند بدین ترتیب دیگر مخاطبان برای گوش دادن به فایل ها نیازی به عضویت در این سرویس ندارند. البته هنوز هیچکدام از این نقشه ها عملی نشده و اودیبل نیز از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.
علاوه بر اودیبل، سرویس پخش آنلاین موسیقی آمازون موزیک، از دیگر شاخه های این غول تجارت الکترونیک، نیز سرمایه گذاری ها در حوزه پادکست را افزایش داده است. بگفته منابع آگاه، این سرویس در چندماه آینده بخش پادکست را به برنامه خود اضافه خواهدنمود. آمازون مذاکراتی را با تهیه کنندگان و شبکه های تولید پادکست برای میزبانی از برنامه های آنان آغاز نموده است اما خیلی از این قراردادها هنوز نهایی نشده اند.
اسپاتیفای پلت فرم پخش موسیقی، پادکست و ویدئو که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت نوپا Spotify AB در استکهلم راه اندازی گردید، بتازگی در قسمتی از تلاش ها برای گنجاندن همه انواع فایل های صوتی در برنامه پخش موسیقی خود، صدها میلیون دلار برای خریداری استودیوهای ضبط پادکست و امضای قراردادهای پخش اختصاصی با ستاره های شناخته شده چون جو روگان کمدین آمریکایی، خرج کرده است. بااینکه سهم اسپاتیفای در بازار پادکست آمریکا هنوز در مقایسه با سهم اپل هیچ است اما این شرکت سوئدی هم اکنون در خیلی از نقاط جهان که استفاده از آیفون به اندازه آمریکا رایج نیست، اصلی ترین پخش کننده پادکست محسوب می شود. سرمایه گذاری های اخیر اسپاتیفای در این بخش، رقبای این شرکت همچون آمازون را تحت فشار قرار داده تا گستره و تنوع برنامه های صوتی که به مشتریانشان ارائه می دهند را بالا برند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب