موزیک خوان Music Reader

از مواجهه با اسید آمینه ها در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار

از مواجهه با اسید آمینه ها در جهان ذهنی هنرمند تا سنگینی معماری یک حمام بر آثار

موزیک خوان: مرتضی اسدی نقاش معاصر با اشاره به نمایشگاه اسید آمینه ها بیان کرد که آثار این نمایشگاه با نگاهی به سنت های گذشته خلق شده است اما در بدو ورود فضا و معماری حمام تاریخی بر آثار سنگینی می کند.



به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، حمام تاریخی عمارت کاشف السلطنه جمعه شب هفتم دی میزبان تعدادی از هنرمندان و نمایشگاه نقاشی و مجسمه «اسید آمینه ها» از وحید چمانی بود. نمایشگاهی که در ابتدا مخاطب را محو عظمت و زیبایی معماری فضای خود می کرد و کم کم موجودات عجیب الخلقه هنرمند از میان هزارتوهای حمام قدیمی رخ نمایی می کردند. چمانی هنرمندی است که روی کاغذ ذهنش را به تفرج گاه می برد و در بی مکانی و بی زمانی موجوداتش را در خلا رها می کند.
در این مراسم افتتاحیه هنرمندانی همچون محمدحسین عماد، رضا کیانیان، علی خسروی، مرتضی اسدی، اردشیر رستمی، احمد وکیلی، مجید سعیدی، محمد فرنود، فرزانه اسعدی، علیرضا آدم بکان و … حضور داشتند.
زیستن در جهان سوررئال
اردشیر رستمی کارتونیست، مجسمه ساز و شاعر همچون افرادی بود که برای افتتاحیه نمایشگاه حاضر شد و درباره ی این آثار عنوان کرد: در عالم هنر بیان یک مفهوم به مفهوم تایید آن مفهوم نیست بلکه گاهی شما با بیان یک چیز می خواهید آنرا از بین ببرید. صداقت وحید در خودنگاری ها و تاریخی که پشت سر گذاشته، منحصر به فرد است و با اجرای خوبش توانسته است از پس این بیان مهم بربیاید.
وی با اشاره به کانسپت آثار توضیح داد: در این آثار می بینیم که زشتی ها با زیبایی ها مبارزه می کنند و نمی توانند پیروز شوند. تمام این موجودات زخمی هستند. ما موجودات عجیب و غریبی را مشاهده می نماییم که در عین این که انسان هستند اما انسان نیستند. این موجودات در عین این که مار هستند اما مار نیستند. همانطور که ما در فرآیند تکاملی مان تبدیل به موجودات عجیب و غریبی می شویم اما درون ما دیده نمی گردد. همانطور که فروغ می گفت «و این جهان پر از صدای حرکت پاهای مردمی ست که همچنان که تو را می بوسند، در ذهن خود طناب دار تو را می بافند».

این هنرمند که معتقد می باشد ما در جهان سورئالیستی زندگی می نماییم، بیان کرد: فرهنگ مسلط ما ریشه های باورمندی و سوررئالیستی دارد. ما همه چیزمان همچون اقتصاد، ورزش، پول و … سوررئالیستی است و در چنین جامعه ای زندگی می نماییم. در این شرایط وحید یکی از بهترین تاریخ نگارها و وضعیت نگارهای زمانه ما است.
رستمی در آخر با اشاره به فضای قدیمی حمام کاشف السلطنه عنوان کرد: این فضای نمایشگاهی ارتباط بسیار خوبی با آثار پیدا کرده است. لابیرنت ها و هزارتوهای این حمام مانند آثار خود وحید و فرهنگ ما هستند. اهمیت انسان هم در عبور و زنده ماندن از این هزارتوهای گاه سخت و سیاه است. ژیژک در مقاله ای می گوید که شاهکار از راه مستقیم به دست نمی آید بلکه از گذر از سیاه چاله های کیهانی به وجود می آید.
نقاشی هایی که با گذر زمان باارزش می شوند
احمد وکیلی هنرمند نقاش پیشکسوت نیز درباره ی این هنرمند و نمایشگاهش عنوان کرد: من وحید چمانی را از هفتمین بینال نقاشی می شناسم. در آن رویداد من داور بودم و به او جایزه ای تعلق گرفت. او یک نقاش تمام عیار است و فضای سورئالیستی مختص خودش را کار می کند که پشتوانه ای ایرانی دارد.
وی با اشاره به ابعاد کوچک برخی نقاشی ها اظهار داشت: او هنرمندی نیست که در بند حراج و ابعاد بزرگ کار کردن، باشد و هرچه زمان بگذرد ارزش این نقاشی ها بیشتر درک می شود.
وکیلی اشاره کرد: برگزاری این نمایشگاه در حمام تاریخی کاشف السلطنه هم بسیار با این آثار هم خوانی دارد، در حقیقت ما با یک نمایشگاه شش دانگ مواجه هستیم که همه چیز آن ازجمله چیدمان، نقاشی، فضا و … کامل است.
وقتی معماری حمام تاریخی بر آثار سنگینی می کند!
شاهرخ فریوسفی دیگر هنرمندی بود که برای بازدید از «اسید آمینه ها» آمده بود. وی در این زمینه اظهار داشت: من خیلی سال هاست که با کارهای وحید آشنایی دارم و وی در هنرستانی درس می خواند که من نیز در آنجا بودم. چیزی که در این نمایشگاه توجه من را بالاتر از هرچیزی به خود جلب کرد هماهنگی محیط با آثار است. من کارهای حجم او را تا حالا ندیده بودم و آثار حجم بسیار عالی بود.
وی بیان کرد: کانسپت، معماری و نورپردازی در این نمایشگاه همه دست به دست هم داده اند تا ما با یک اجرای خارق العاده مواجه شویم. درحقیقت من وقتی وارد این فضا شدم احساس کردم وارد یکی از نقاشی های وحید شده ام.
مرتضی اسدی هنرمند نقاش باسابقه هم بیان کرد: وحید چمانی به عنوان یک نقاش جوان و کاربلد و حرفه ای بسیار عالی کار می کند و نگاه او را در امتداد نقاشی هایش درباره ی انسان و پرنده بسیار دوست دارم. وحید چمانی نقاشی موفق و قابل تجلیل است. امیدوار هستم نمایشگاه های وی هر روز بهتر و موفق تر شود.
وی با اشاره به هماهنگی محیط و آثار اشاره کرد: هنرمند با نگاهی به سنت های گذشته این آثار را خلق کرده است اما در بدو ورود فضا و معماری حمام تاریخی بر آثار سنگینی می کند و مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد. رنگ آمیزی آثار نیز خاکستری است و با فضا همخوانی پیدا کرده است.

وقتی هر تابلو یک کتابچه است
فرزانه اسعدی هنرمند مجسمه ساز با اشاره به جهان ذهنی هنرمند در خلق این مجموعه اظهار داشت: من قبل تر آثار این هنرمند را دیده بودم و بسیار کارهای جامع و زیبایی دارد. او خیلی خوب چیزی را که باید در کار نقاشی دیده باشد، دیده و جهان ذهنی خودرا ارائه کرده است. ممنون از شاهین ترکمن مدیر گالری که با دید جامعی که دارد آثار و هنرمندان را به درستی انتخاب می کند.
وی با اعلان اینکه فضای نو و جدید حمام تاریخی کاشف السلطنه آرامش نسبی دارد، اظهار داشت: این مکان تاریخی بطورکامل آدمی را به دل تاریخ و فرهنگ ایران می برد. تلفیق هنر با این مکان تاریخی فضا را شیرین و جذاب کرده است.
اسعدی در آخر اشاره کرد: جهان ذهنی هنرمند به اعتقاد من کانسپ اورجینالی است و فضای خاصی دارد. از آن مهم تر بستر فضاها را به درستی انتخاب نموده است و ابعاد کوچک و بزرگ برای هنرمند دغدغه نبوده است. هر تابلوی این مجموعه یک کتابچه است و به همین راحتی نمی توان از آن عبور کرد یا به آسانی نمی توان در کلمات آنرا توصیف کرد. این هنرمند جوان و قابل تجلیل است برای اینکه چشم سومی همراهش هست که آنرا روی بوم نقاشی یا کاغذ می آورد.


منبع:

1403/10/14
14:31:31
5.0 / 5
34
تگهای خبر: آثار , زیبایی , فرهنگ , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
موزیک خوان