موزیک خوان Music Reader

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر فجر

موزیک خوان: پوستر چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با طراحی مهدی دوایی، در جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره رونمایی گردید.


به گزارش موزیک خوان به نقل از روابط عمومی چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، پوستر این رویداد تئاتری در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره با حضور اعضاء شورا، نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ، اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی و خیرالله تقیانی پور دبیر جشنواره و برخی هنرمندان، عصر چهارشنبه (۱۹ دی) رونمایی گردید.
نادره رضایی در این نشست با اشاره به حضور برجستگان تئاتر در شورای سیاست گذاری جشنواره اظهار داشت: زمانی آمدیم که مجالی برای تغییرات نبود و فکر کردیم در این فرصت شاید بتوان به قدر وسع بهبودهای را ایجاد کرد.
وی با تأکید بر حضور بزرگان تئاتر در جشنواره چهل و سوم اضافه کرد: این جشنواره برای هنرمند و مردم است و مردم تعیین می کنند چه کسانی را می خواهند.
معاون هنری وزیر فرهنگ اشاره کرد: سعی کردیم در راه تغییر قدم برداریم و خیلی از پیشنهادات خوب را می توان به کار گرفت.
رضایی با دعوت از بزرگان حاضر در این جلسه، و البته خطاب به جامعه تئاتر اشاره کرد: درخواست من این است که بیایید و برای نسل جوان از تجربیات خود بگویید و آنها را امیدوار کنید؛ که امروز بالاتر از هر چیزی بدان نیاز است. نخواستیم ویترینی به نام شورا داشته باشیم و حضور شما و دیگر هنرمندان در این شرایط اثرگذار می باشد.
وی در این نشست به ایجاد نشست های «گفت وگو بر سر مسائل اساسی خانواده تئاتر» در حاشیه این جشنواره اصرار کرد و اظهار داشت: باید کمک نماییم صنف قدرت بگیرد و نظام صنفی شکل بگیرد و امور اجرائی به دست صنف صورت پذیرد.

سعی کردیم با گروههای معترض گفت و گو کنیم

در ادامه اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از کارهای انجام شده، عنوان کرد: تدبیر این بود که بخش دیگرگونه ها که نگاهی ویژه است و نسبت به بسیاری از جشنواره های همسایه مانور بیشتری دارد، احیا شود. در دو سه سال قبل این بخش تقریباً حذف شده بود. دیگرگونه ها شامل آثاری است که نه خیابانی است و نه در فضای باز؛ بلکه در فضاهای دیگر اجرا می شود.
وی ادامه داد: این بخش امسال به صورت خوب با استقبال مطلوب با مدیریت دکتر محمودرضا رحیمی برگزار می گردد. در این بخش اول طرح ها خوانده و کارگردان ها دعوت شدند؛ ایده ها توضیح داده شد و سپس بازنگری صورت گرفت. در بخش مرور آثار هم با رشد ۵۰ درصدی آثار کارها روبرو بودیم.
نادری تصریح کرد: از ۲۸۱ اثر وقتی ۱۵ کار را انتخاب می کنید ۵ درصد انتخاب می شود و ۹۵ درصد انتخاب نمی گردد. ترکیب داوری هم عوض شود این ۵ درصد تغییر نمی کند.
وی با اشاره به گستردگی سطح تحصیل کردگان و مراکز تئاتری و بخش خصوصی عنوان کرد: ۱۰۴۸ گروه ثبت شده در استانها به جز تهران داریم و سطح تولیدات بالا رفته است.
نادری اضافه کرد: اگر به جشنواره ای از خارج ایران اثری بفرستیم می گوییم در جشنواره پذیرفته نشده اما برخورد با جشنواره داخلی متفاوت می باشد که به فرهنگ تئاتر ما برمی گردد. کوشیدیم با گروههای معترض گفت و گو نماییم.

تندیس جشنواره رونمایی و نام گذاری می شود

خیر الله تقیانی پور دبیر جشنواره چهل و سوم تئاتر فجر نیز در این نشست بیان کرد: در دوره سی و سوم جشنواره با نمایش بوقلمون در این رویداد حضور داشتم و عمده انگیزه پذیرفتن دبیری جشنواره، اما و اگرهایی بود که در این رویداد با آن روبه رو شده بودم.
وی ادامه داد: مدت هاست جشنواره برای جشنواره برگزار می شد و این لطمه بود؛ هنر، تکریم و کیفیت آثار از دغدغه های من بود و می خواستم جشنواره چابک شود.
دبیر جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد: قسمتی از بودجه امسال را روی تنخواه هنرمندان گذاشتیم. در سالهای قبل این بودجه ۴۰ میلیون بود که این رقم بطور قابل توجهی برای هر گروه افزایش پیدا کرد. همین طور جوایز ۳۵ میلیون تومان بود که امسال ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تقیانی پور با اعلان اینکه ۴۲ دوره از جشنواره تئاتر فجر برگزار شده و تندیس جشنواره اسم نداشت عنوان کرد: در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ داریم و جشنواره های بین المللی با نشانی مزین هستند؛ سعی کردیم با استاد بیضایی برای نامگذاری تندیس ارتباط بگیریم و عنوانی انتخاب گردد که با فرهنگ ما همخوانی باشد. همین طور با اعضاء فرهنگستان هنر گفت و گو کردیم. چند روز دیگر از تندیس رونمایی می نماییم و این تندیس نام خواهد داشت.
دبیر جشنواره تئاتر فجر با اعلان اینکه هر روز جشنواره به نام یکی از اهالی تئاتر نامگذاری می شود، اظهار داشت: امسال یک هتل ۵ ستاره برای اسکان گروههای تئاتری دیدیم و سعی کردیم هنرمندان را تکریم نماییم.
تقیانی پور اظهار داشت: در بحث آثار، کیفیت مدنظرمان بود و خوشبختانه اسامی آثار در جدول اجرا شامل هنرمندان جوان و پیشکسوتانِ جزو بدنه تئاتر می شود. خوشحالم خدمتگزار تئاتر هستم امیدوار هستم جشنواره درخوری اجرا شود.

شالوده ی یک پوستر درست، در وهله ی اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است

در بخش دیگری از این جلسه مهدی دوایی طراح پوستر جشنواره اظهار داشت: طراحی پوستر یک جشنواره خاصیت هایی دارد که نسبت به طراحی پوستر برای یک تئاتر و یا یک ایونت فرعی بسیار متفاوت می باشد. در طراحی برای پوستر یک اجرا، طراح از سویی باید با خود به نتیجه برسد، و ایده نهایی، شخص خودش را راضی کند. سپس نتیجه کلنجارهای ذهنی اش را با سفارش دهنده ( کارگردان) نهایی کند و در نهایت بازخورد آنرا در رابطه با مخاطب درنظر بگیرد.
ایشان سپس تصریح کرد: اما در طراحی پوستر جشنواره ای مانند فجر، کار در مرحله دوم و سوم یعنی چالش با سفارش دهنده و بازخورد مخاطب پیچیده تر میشود. چون از سویی ملاحظات مدیریتی مختلف را بایستی درنظر بگیرد و از طرفی جذابیت زیبایی شناسانه پوستر را برای مخاطب حفظ کند. میزان اعتماد و سپردن امر هنری از طرف مدیران فرهنگی به هنرمند اهمیت بالای ی در کاهش این تقابل دارد.
دوایی اشاره کرد: شالوده یک پوستر درست، در وهله اول بر گرامر مدیوم گرافیک استوار است. این شرط لازم برای بیان هنریست. درست مانند کارگردانی که برای بیان نمایشی بایستی گرامر و الفبای درام را بشناسد. بدون شناخت این گرامر و حتی شکستن آگاهانه آن، امر خلاقه و درست در مدیوم هنری اتفاق نمی افتد.
ایشان سپس اظهار داشت: خیلی از اعلاناتی که در سطح شهر میبینیم، بدون درنظر گرفتن الفبای مدیوم، فقط میخواهند حرف بزنند و این موجب الکن ماندن ارتباط می شود. درست مثل وقتی که بدون تسلط به گرامر و دایره لغات کافی از یک زبان، در کشوری بیگانه اهتمام در ارتباط داریم و این امر بدلیل عدم تسلط کامل ما به آن زبان الکن و گاهی نامفهوم میماند. تلاشم بر این بود تا در وهله اول پوستر جشنواره گرامر درستی داشته باشد و در مرحله بعد برای مخاطب چشم گیر و جذاب باشد. امیدوار هستم این اتفاق افتاده باشد.
مدیر هنری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درباره ی نشان این جشنواره تصریح کرد: نشانه نوشته هایی که در طول سالیان مختلف برای جشنواره فجر استفاده میشد، غالبا توسط کامپیوتر و بسیار سر دستی انتخاب میشد. بطور معمول آن میزان حساسیتی که بر روی عنصر تصویری پوستر از جانب طراح و سفارش دهنده وجود داشت بر روی عناصر نوشتاری وجود نداشت.
وی افزود: من در دوره چهلم تصمیم به تمرکز برای طراحی نشانه نوشته این رویداد بوسیله خوشنویسی دستی و تلفیق آن با شیوه های کامپیوتری کردم. بنابر این کار بر روی این نشانه نوشته را همراه با دوست عزیزم احمد زیرک که از اساتید خوشنویسی انجمن خوشنویسان ایران هستند شروع کردم. شاید بالاتر از ۱۰۰ اتود مختلف برای رسیدن به نشانه نوشته فعلی، خوشنویسی و سپس طراحی شد. بارها و در مراحل مختلف در کامپیوتر اجزای آن جابجا شد تا در نهایت به این نشان رسیدیم. این چهارمین دوره است که از این نشانه نوشته برای این فستیوال استفاده میشود و آنرا به میراثی معنوی برای ادوار مختلف فجر تبدیل نموده است.
سعید نجفیان نیز با اعلان اینکه جشنواره پر شور و پرنشاطی داریم، گزارشی از شرکت کنندگان و تدابیر اندیشیده شده برای برگزاری جشنواره ارائه کرد.

لزوم ایجاد مرکز ملی تئاتر

در جلسه شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اکبر زنجانپور با اشاره به اهتمام شورای سیاستگذاری بر ارتقای کیفی آثار حاضر در جشنواره اظهار داشت: خیلی از هنرمندان بزرگ ما از دل شهرستان ها بیرون آمدند.
وی ادامه داد: جشنواره باید محلی برای ارتقای کیفی آثار باشد و باید به هنرمندان بها بدهیم تا شاهد افزایش آثار باکیفیت باشیم.
این پیشکسوت ابراز امیدواری کرد آثار خوبی در این دوره از جشنواره اجرا شود.
بهزاد فراهانی نیز اظهار داشت: مرکز تئاتر ملی نداریم و هرچه می گوییم کسی توجه نمی کند؛ این سیستم جز نیازهای کشور است. هر استان باید یک مرکز ملی تئاتر داشته باشد و دانشکده ای در کنار هر مرکز بسازیم. فارغ التحصیلان می توانند تئاتر را عام کنند. ما زاده ی پرورش هستیم؛ تئاتر این کشور بهترین ها را از شهرستان ها داشته است. باید در استانها مرکز تئاتر ملی داشته باشیم.
صدرالدین زاهد نیز تصریح کرد: هنرمند، پیشرو جامعه است و تصمیم می گیرد چه خط قرمزی را با مسئولیت خود رد کند. جامعه ما تغییر کرده ولی هنرمند و تئاترمان تغییر نکرده است. می بینم بچه های تئاتر با چه زجری کار می کنند. اگر امکاناتی فراهم نکنیم، برای تئاتر ما اتفاقی نمی افتد.

جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد

حسین سلیمی نیز اظهار داشت: تجلی تفکر، در جامعه و تئاتر است؛ هر دوره جدیدی که در فرهنگ ایران آغاز می شود، جشنواره تئاتر نماد آن فرهنگ است.
وی ادامه داد: امروز بعد از ۳ سال فشار فرهنگی و اجتماعی جشنواره باید نماد گشایش فرهنگی باشد.
عضو سیاست گذاری جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد: جشنواره تقویت کننده تولید تئاتر در کشور است. نمونه بالندگی باردیگر تئاتر باید در جشنواره دیده شود. پیشنهاد می کنم حضور استادان و گفت و گوی برجستگان ایران و جهان شکل گیرد. امیدوار هستم چهره های برجسته حضور یابند. در شرایطی که ایران بدنبال گشایش گفت و گو با دنیا است، این اتفاق کمک خواهدنمود.
افشین هاشمی نیز با اشاره به تفاوت های برگزاری و داوری آثار در این دوره از جشنواره اظهار داشت: در بازنگری کارهای شهرستان، سه داور در یک سالن رفتند و فیلم تئاترهای متقاضی را با دقت دیدند و با کارگردان نیز ارتباط گرفته شده است.
شهرام گیل آبادی نیز با اعلان اینکه باید در جشنواره چهل و سوم فضایی متفاوت دیده شود، اظهار داشت: این امیدبخشی به جامعه و هنرمندان است و نشان میدهد تغییر عملی رخ می دهد.
وی همین طور پیشنهاداتی برای دیده شدن آثار حاضر در جشنواره در استانها و تکریم گروههای حاضر استانی در استانهای خود ارائه کرد.
چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ برگزار می گردد.




1403/10/21
13:16:12
5.0 / 5
10
تگهای خبر: آثار , انجمن , جشن , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
موزیک خوان