نادر مشایخی از دولت آینده چه انتظار دارد؟
به گزارش موزیک خوان نادر مشایخی درباره انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده اظهار داشت: بنده انتظار داشتم در چهار سال قبل اتفاق خوبی برای موزیسین ها بیفتد، اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، نادر مشایخی _ آهنگساز و رهبر ارکستر _ با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام تهران» که ۱۰ خرداد از شبکه پنج سیما پخش گردید، درباره چگونگی تقویت درک شنیداری کودکان و انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده نکاتی را بیان کرد.
او درباره درک و دریافت شنیداری ایرانیان، اظهار داشت: فرهنگ ایرانیان را یک فرهنگ دیداری میدانند، در صورتیکه از لحاظ شنیداری کشور ما فرهنگ عمیق تری دارد و باید به دنبال ریشه های آن گشت. در ضرب المثل ها داریم که می گویند طرف به سیم آخر زده یا هر کس ساز خودرا می زند. ما عملکرد انسان را در موسیقی می بینیم نه نتیجه اش را؛ این جزئی از فرهنگ ماست.
مشایخی در پاسخ به این که تربیت شنیداری در کودکان از چه سنی باید شروع شود؟ اظهار داشت: من از هشت ماهگی با فرزند خودم این روند را شروع کردم. وی در دو سالگی درک و دریافت دقیقی از موسیقی داشت. والدین باید برنامه دقیق برای تربیت شنیداری فرزندشان داشته باشند. کودکان فوق العاده بااستعدادند. گوش کودکان باید نسبت به صداهای موجود در محیط شناخت پیدا کند. ابتدا باید خوب بشنوند.
این رهبر اکستر درباره تفاوت شنیدن با گوش کردن، عنوان کرد: شنیدن با گوش کردن متفاوت می باشد. بسیاری از صداها را در محیط اطراف مان می شنویم اما توجه نمی نماییم. گوش کردن الزام به تفسیر می دهد. یک تفسیر اخباری و یک تفسیر عاطفی از صداها وجود دارد. صداها اگر تفسیر عاطفی شوند به موسیقی تبدیل می شوند.
مشایخی با اعلان اینکه کودکان در ابتدا به ریتم توجه دارند، تصریح کرد: انسان از دوران جنینی تا لحظه مرگ می شنود. کودکان در ابتدا به ریتم واکنش نشان می دهند و از این طریق می توان بین آنها و موسیقی ارتباط برقرار کرد. یک سوال مهم وجود دارد که چرا بعضی افراد قادرند نت موسیقی ای را که می شنوند، دقیق بخوانند و بعضی دیگر نمی توانند؟ به اعتقاد من والدین فقط باید موسیقی را در اختیار کودک خود بگذارند؛ چونکه کودکان به اندازه کافی استعداد دارند و به مرور گوش شان تربیت می شود.
او افزود: باید در کودکان کنجکاوی به جهت تشخیص اصوات مختلف به وجود بیاوریم. صداهای متفاوت را ضبط نماییم و به کودک بگوییم حدس بزند که صدای چه چیزی را می شنود. نخستین سیستم یادگیری موسیقی تقلید صدا است. برای تربیت شنیداری باید بسیار بشنوید و اصوات را تقلید کنید.
این موسیقی دان در آخر پیرامون انتظارات اهالی موسیقی از دولت آینده اظهار داشت: بنده انتظار داشتم در ۴ سال قبل اتفاق خوبی برای موزیسین ها بیافتد؛ اما اینطور نشد. توقع ما از دولت آینده این است که به روش های آموزش موسیقی فکر و در آن تجدید نظر کند. حدودا ۸۰ سال است این روش ها به کار گرفته می شود. مشاهده شنیداری یکی از روش های شناخت زندگی است. آموزش و پرورش باید به مسائل و رشد شنیداری دانش آموزان توجه کند.
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب