موزیک خوان Music Reader
گزارش موزیك خوان؛

درهای ارکستر ملی به روی مخاطبان باز شد

درهای ارکستر ملی به روی مخاطبان باز شد

موزیک خوان: ارکستر ملی ایران از مجموعه های وابسته به بنیاد رودکی عاقبت پس از مدت ها توقف در کارهای در رابطه با اجراهای زنده، تازه ترین کنسرت خودرا به رهبری آرش امینی در تالار وحدت تهران برگزار کرد.



به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، کنسرت ارکستر ملی ایران شامگاه روز جمعه دوم تیرماه ۱۴۰۱ در حالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که این مجموعه موسیقایی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی از مدت ها پیش اجرای عمومی را پیش روی مخاطبان قرار نداده بود و این کنسرت به صورتی نخستین اجرای عمومی ارکستری بود که بعد از برگزاری چند کنسرت ارگانی به علاقه مندان ارائه شد. کنسرتی که در آن علاوه بر اجرای آثار شنیده نشده فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر صاحب نام موسیقی کشورمان و آهنگسازان دیگر، در برگیرنده نکات جالب توجه دیگری هم بود.
«ارکستر ملی ایران» که طی سالهای قبل در قالب عناوین دیگری چون «ارکستر موسیقی ملی ایران» هم فعالیت داشته، همچون مجموعه های مهم موسیقی کشورمان در عرصه دولتی است که در سال ۱۳۷۷ به همت فرهاد فخرالدینی بعد از مدت ها پیگیری و برنامه ریزی با هدف اجرای آثار باارزش موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. فخرالدینی بنیانگذار ارکستر ملی ایران، این ارکستر را با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، بربط و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده است.

ارکستر ملی ایران طی سالهای قبل رپرتوارهای مختلف و متنوعی از آثار آهنگسازان شهیر موسیقی ایرانی را در قالب آثار بی کلام و با کلام موسیقی ایرانی به صحنه برده است. کنسرت هایی که در آن ابتدا خوانندگان معتبر و تراز اولی چون محمدرضا شجریان و بعدها هنرمندانی چون شهرام ناظری، حسام الدین سراج، علیرضا قربانی، همایون شجریان، محمد معتمدی، سالار عقیلی، وحید تاج، حسین علیشاپور، پوریا اخواص، حمید خزاعی و تعدادی دیگر در آن به عنوان خواننده حضور داشتند و از این مجموعه، ارکستری را به جامعه هدف خود معرفی کردند که توانست در خیلی از رویدادهای مهم داخلی و خارجی به عنوان یکی از مهم ترین نمایندگان فرهنگی کشورمان نقش ایفا کند.
شرایطی که هم در عرصه جذب مخاطب و هم در عرصه های دیگر کیفی و موسیقایی توانست دربرگیرنده حس و حال جالب توجهی در عرصه موسیقی جدی باشد. فرآیندی که بااینکه در این سال ها به سبب مشکلات و مسائل مختلفی که گریبان گیر این ارکستر مهم شد، نتوانست مسیر ثابتی را برای خود داشته باشد، اما بدون تردید نمی توان از حضور و وجود این ارکستر در جریان سازی توجه مخاطب به مقوله موسیقی ملی به آسانی گذشت.

به هر حال در کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران که به رهبری میهمان آرش امینی از هنرمندان شناخته شده کشورمان که مدتی پیش هم از رهبری دائم ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما استعفا داده بود، پیش روی مخاطبان قرار گرفت، آثاری از مرتضی حنانه، جواد معروفی، کامبیز روشن روان، بهزاد عبدی و آثار منتشرنشده فرهاد فخرالدینی در قالب بخش های مختلف اجرا شد.
«هزاردستان» به آهنگسازی مرتضی حنانه بر طبق ملودی از مرتضی نی داود، «سوئیت دشتی» به آهنگسازی جواد معروفی، «سوئیت برای قانون و ارکستر در سه قسمت» به آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب قطعات «پرواز»، «سکوت» و «قفس» با تک نوازی قانون مژگان محمد حسینی و تک نوازی ویولن مازیار ظهیرالدینی، «هشت بهشت» به آهنگسازی کامبیز روشن روان بر طبق ملودی از حسن کسایی با تک نوازی پوریا شیوا فرد، «سوئیت برای قیچک و ارکستر در سه قسمت» به آهنگسازی بهزاد عبدی در قالب قطعات «کامران»، «چشمون مریم»، «به یاد ابوالحسن صبا» با تک نوازی قیچک شیما شاه محمدی و «کنسرتو برای ویولن و ارکستر در سه قسمت» به آهنگساز فرهاد فخرالدینی و تک نوازی ویولن امین غفاری قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مازیار ظهیرالدینی نوازنده ویولن و کنسرت مایستر، مژگان محمدحسینی تک نواز قیچک، پوریا شیوا فرد تک نواز نی، امین غفاری تک نواز ویولن، شیما شاه محمدی تک نواز قیچک، مسیح تحویلداری، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی نوازندگان تار، علی عابدین نوازنده سنتور، آرمین قضاتی، آذین نصرتی، علیرضا خلج اسماعیلی، موژان میرزایی، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی نوازندگان ویولن یک، هادی آرزم، سانوا عندلیبی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، منصور صفاییان، محمدعلی غریبی نوازندگان ویولن دو، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی نوازندگان ویولا، محمد حسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی، سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، سروش کاکاوند، آوا پویا کاشانی، نهال سادات ساجدی نوازندگان کنترباس، غزاله میرزاده نوازنده پیکولو، شهرام رکوعی و روشنک نوشی نوازندگان فلوت، آرین قیطاسی و فربد هوشنگی نوازندگان ابوا، سایوری شفیعی و محمد ملکی نوازندگان کلارینت، امیرحسین محمدیان و امیرملکی زاده نوازندگان فاگوت، لیلا بازغی، هومان باغی نوازندگان هورن، علی ضرابی و کامیار ماندگاریان نوازندگان ترومپت، سیامک کریم پور و رامین براتی نوازندگان ترومبون، بابک میردادیان نوازنده توبا، عرفان فرشی زاده و ماهان ببری نوازندگان تیمپانی و پرکاشن گروه نوازندگان ارکستر ملی ایران در کنسرت شب گذشته را تشکیل می دادند.
از نکات قابل توجهی که در تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران علاوه بر حضور فرهاد فخرالدینی در جمع تماشاگران به عنوان میهمان بیشتر به چشم آمد، استقبال حداکثری مخاطبان از تازه ترین کنسرت مجموعه ای بود که طی ماه های گذشته بیشتر اوقات کاری خودرا معطوف به اجراهای ارگانی و سازمانی کرده بود. اجرائی که هم نشینی سازهای ایرانی در کنار سازهای جهانی در قالب های مختلفی که برای برنامه در نظر گرفته شده بود، فضای جذاب، تماشایی و شنیدنی را برای مخاطبان فراهم نموده بود.

این در حالی بود که بخش زیادی از صندلی های سالن هم طی پروسه فروش بلیت پر شده بود. بنظر می رسد وقت آن رسیده که مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی به عنوان متولی اصلی هدایت و رهبری اداری و اجرائی ارکسترها درباره ی پروسه فروش و آمار تماشاگران این کنسرت ها بصورت رسمی گزارش های رسانه ای را منتشر کنند تا شبهات و حرف و حدیث هایی که دراین زمینه وجود دارد، برطرف شود.
اگر وضعیت فعلی ارکسترهای دولتی همچون ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران در عرصه مدیریتی با شرایط صحیح تر و آرام تری هدایت شود، بطور قطع می توانیم منتظر نتایج بهتری از آن چه پیش روی مخاطب قرار می گیرد، باشیم. فضایی که در تازه ترین کنسرت ارکستر ملی ایران رنگ و بویی از آن مشاهده شد و نشان داد اگر فضای با کیفیتی از رپرتوار انتخابی با تمام انتقادها و نقطه نظرات درست و اصولی هدایت شود، می توان باردیگر به احیای این ارکستر امیدوار بود.

طبیعتاً حضور مجدد خوانندگان تراز اول موسیقی کشورمان که به دلیلهای مختلف حاضر به همکاری با ارکسترها نیستند و همین طور دعوت از نوازندگان ترک کرده، اخراج شده یا کنار گذاشته شده ارکسترها که حضورشان برای هر مجموعه ای غنیمتی بود، می تواند شروع کننده جریان تازه ای در راه پیش روی ارکسترهای دولتی باشد.
به هر حال طی روزهای گذشته حواشی مختلفی از درون ارکسترهای دولتی وابسته به بنیاد فرهنگی هنری رودکی شنیده شد که بنظر می رسد باتوجه به نزدیکی ایام ماه های محرم و صفر که مخاطبان شاهد اجراهای کمتری از کنسرت ها هستند، می توان فرصت برنامه ریزی دقیق و هدفمندی برای ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران فراهم آورد.

انتخاب مدیر هنری و رهبر دائم، انتشار برنامه سالانه یا فصلی کنسرتهای پیش رو، ارائه توضیحات کامل و شفاف از انتخاب نوازندگان ارکسترها توسط شورای فنی ارکسترها، دعوت از نوازندگان سرشناس، بهبود شرایط استخدامی نوازندگان، ارائه گزارش های آماری رسمی در عرصه میزان مخاطب و فروش کنسرتهای در رابطه با ارکسترهای دولتی و نکات گوناگون دیگر همچون این موارد هستند.


منبع:

1402/04/04
11:20:52
5.0 / 5
478
تگهای خبر: آثار , فرهنگ , كنسرت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
موزیک خوان