موزیک خوان Music Reader

نقاشی که از گردهمایی شاهکارها جا ماند

نقاشی که از گردهمایی شاهکارها جا ماند

به گزارش موزیک خوان، انگلستان یکی از تابلوهای نقاشی «ورمیر» را به علت آن چه احتمال صدمه پذیر بودن عنوان کرده بود، به نمایشگاه بزرگ این هنرمند در هلند امانت نداد.


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، بر مبنای اسناد منتشرشده، موسسه «میراث انگلستان» از امانت دادن یکی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی این کشور به نمایشگاه باشکوه «یوهانس ورمیر» در هلند خودداری کرده و ادعا کرده بود که این نقاشی برای سفر بسیار صدمه پذیر است؛ این درحالی است که کارشناسان خطر صدمه رسیدن به این نقاشی را خیلی کم ارزیابی کرده بودند.
مسئولان موزه ملی آمستردام کوشیده بودند، برای بزرگ ترین نمایشگاه «یوهانس ورمیر» که چندی قبل به پایان رسید، تمام ۳۷ نقاشی به جای مانده از این نقاش چیره دست هلندی را در گردآوری کنند.
تابلو نقاشی «نوازنده گیتار» که در «کنوود هاوس» واقع در لندن نگهداری می شود، یکی از ۹ تابلو نقاشی «ورمیر» است که در نمایشگاه اخیر موزه ملی آمستردام نمایش داده نشدند.
حالا بر مبنای اسنادی که انتشار یافته است، میتوان دریافت که مسئولان موزه ملی آمستردام برای امانت گرفتن موقت نقاشی «نوازنده گیتار» از متصدیان موسسه «میراث انگلستان»، کوشیده اند. موسسه «میراث انگلستان» (English Heritage) مسئولیت اداره «کنوود هاوس» را بر عهده دارد.
مسئولان موزه ملی آمستردام حتی گزارشی را توسط «متخصص برجسته جهان [در زمینه] کاهش ارتعاش» تهیه کردند تا از این راه موسسه «میراث انگلیسی» را متقاعد کنند که این نقاشی را میتوان با بهره گیری از آخرین فناوری با خیال راحت به آمستردام منتقل کرد.
در این گزارش یکی استادهای دانشگاه صنعتی «برلین» به این نتیجه رسید که با بهره گیری از جعبه مخصوص، خطر صدمه رسیدن به نقاشی بسیار ناچیز است.
این کارشناس جعبه های حمل و نقل مخصوصی را سفارش کرد که نقاشی را با بهره گیری از جداکننده های طناب سیمی نگه می دارند تا از آن در مقابل هرگونه ضربه در حین حمل و نقل محافظت کنند.
موزه ملی آمستردام اعلام نموده بود که از همین فناوری برای جابه جایی ایمن نقاشی پرارزش «گشت شبانه» در تور نمایشگاه های «هلند» بهره برده بود. مسئولان این موزه حتی پیشنهاد دادند یک کارشناس بر عملیات جا به جایی این نقاشی نظارت داشته باشد، با این وجود موسسه «میراث انگلستان» از همان ابتدای مذاکرات برای امانت دادن این نقاشی رغبتی نداشت و نگرانی های در ارتباط با روند انتقال این نقاشی پرارزش را دلیل مخالفت با انتقال آن عنوان نمود.
با وجود درخواست های مکرر موزه ملی آمستردام و اشاره به این که حتی سایر مالکان نقاشی های صدمه پذیر ورمیر آنها را برای نخستین و آخرین نمایشگاه بزرگ ورمیر در موزه ملی امستردام امانت داده اند، نقاشی نوازنده گیتار از نمایشگاه جا ماند.
«نوازنده گیتار» درحالی از این نمایشگاه جا ماند که نمایشگاه بزرگ «یوهانس ورمیر» که در موزه ملی آمستردام(Rijksmuseum) برگزار شده بود و در چهارم ژوئن به پایان رسید در مجموع ۶۵۰، ۰۰۰ بازدیدکننده جذب کرد و بدین سان به پربازدیدترین نمایشگاه تاریخ این موزه تبدیل شد.
«یوهانس ورمیر» را اغلب برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوعات زندگی روزمره طبقه متوسط جامعه می شناسیم. وی در سال ۱۶۳۲ میلادی متولد و در سال ۱۶۷۵ میلادی درگذشت و کارنامه کوچکی از خود به جای گذاشت که از مشهورترین آنها «دختری با گوشواره مروارید» و «خدمتکار شیردوش» است. «ورمیر» مرموزترین هنرمند در میان نقاشان چیره دست هلندی است؛ چونکه با وجود نقاشی های مشهورش، هیچ اطلاعات شخصی از او وجود ندارد، نه پرتره ای، نه نامه ای، نه دست نوشته یا خاطراتی. «دختری با گوشواره مروارید» مشهورترین تابلو نقاشی این هنرمند به حساب می آید. این نقاشی که با نام «مونالیزای شمال» هم شناخته می شود نماد سبکی به نام «ترونی» است. مهارت «ورمیر» در به تصویر کشیدن نور در نقاشی ها در نحوه نگاه این دختر و بازتاب نور در گوشواره مروارید آن مشهود است.




منبع:

1402/04/06
12:05:12
5.0 / 5
370
تگهای خبر: دانشگاه , سفر , فناوری , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
موزیک خوان