یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۱۵؛
از انتشار آهنگ جدید خواننده انقلابی تا غوغای دروازه بان تیم ملی
به گزارش موزیک خوان، انتشار آهنگ جدید میلاد هارونی، حضور علیرضا بیرانوند در کنسرت گروه تال و چند دلنوشته همچون مطالبی بود که طی روزهای گذشته در صفحات شخصی بعضی از هنرمندان موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرایند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که خیلی از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس کارهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور قابل ملاحظه ای داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم سبب دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به سادگی از آن چه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر نشیب و فراز اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان خیلی از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم باعث رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با بهره گیری از مطالب انتشار یافته هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
میلاد هارونی؛ انتشار قطعه «خیبر» از پس عملیات وعده صادق
میلاد هارونی همچون خوانندگان جوان موسیقی پاپ کشورمان است که طی سالهای اخیر آثار گوناگونی را با مضامین ارزشی، انقلابی، سیاسی و اجتماعی تولید کرده است. این خواننده در بهمن ماه ۹۱ به صورت حرفه ای قطعه ای به نام «اشک غریب» برای امام زمان (عج) منتشر نمود و نخستین اجرای زنده خویش را در نیمه شعبان ۹۲ در اصفهان انجام داد. وی در تابستان سال ۹۳ مؤسسه ای به نام «سربازان جنگ نرم» را راه انداخت که در آن آثار موسیقایی با مضامین انقلابی تولید می شد.
«أین عمار»، «خط سرخ»، «حسرت زیارت»، «بابا رجب»، «کاخ سیاه»، «برادرانه»، «انقلاب بی مرز»، «صبح پیروزی»، «مادر آئینه ها»، «عصر انتظار»، «حرف دل یک ملت»، «بی نشون ها»، «عشق بی مرز» همچون آثاری است که این خواننده تابحال منتشر نموده است.
این خواننده انقلابی در تازه ترین پست صفحه شخصی خود هم زمان با عملیات وعده صادق در سرزمین های اشغالی از انتشار قطعه «خیبر» به آاهنگسازی و خوانندگی خودش اطلاع داد.
در این قطعه علی فردوسی شاعر و پیمان معصوم زاده بعنوان مدیرتولید و تهیه کننده حضور دارند.
امیرعباس ستایشگر؛ دور شدن از بختک بزرگی به نام ناامیدی
امیرعباس ستایشگر معاون آفرینش های هنری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم در تازه ترین پست فضای مجازی خود نوشت:
«در همین ساعت هایی که نمی دانیم پیش رو چه اتفاقاتی در راه داریم، بهتر است چهره انسانی و مهربانانه خودمان را در مقابل همدیگر رو نماییم. ترس، اضطراب و نگرانی از آینده را نمی شود کتمان کرد ولی حداقل به آدم هایی که ضعیف تر هستند کمک نماییم تا عاطفه و روح خویش را از دست ندهند.
مراقب کودکان و نوجوان ترها باشیم که در حضورشان کمتر در رابطه با جنگ و ناامیدی صحبت نماییم. تاثیرش در ذهنشان پاک شدنی نیست. نسل من در کودکی طعم جنگ را چشیده است. هزاران صدمه اجتماعی می تواند به همراه داشته باشد ولی مهم نیست. مهم نیست مرزها کجاست؟ گوربابایی دلار و طلا اگر بالا، پایین می روند. مهم نیست هم اکنون موافقیم یا مخالفیم. مهم اینست که کنار هم هستیم. در وطن خودمان. هر اتفاقی هم که پیش بیاید اینجاییم و من حداقل به جهت اینکه می توانم به آدم های ضعیف تر از خودم کمک کنم خیلی خوشحالم. خوشحالم چون حتی سخت تر از اینها را هم باهم زیست می نماییم. مهم اینست کنار آدم هایی هستیم که هر اختلاف و نظری داریم، هم وطن محسوب می شویم. ما مجبوریم نا امیدی را به زانو دربیاوریم.
گفتم ناامیدی؛ بختک بزرگی که می تواند زودتر از هر موشک و بمبی ما را از روی مدار زندگی خارج کند؛ تحلیل سیاسی، گمانه زنی برای آینده، متهم، مجادله نکنیم. در دنیای حقیقت ها زندگی نماییم. در دنیای پذیرش ها زندگی نماییم. این خاک و سرزمین با حضور تک تک ما معنا دارد. هرچند برای من امروز، سنگ ها لبریز از آتش هستند و اقتدار و مقاومت شمایلی از آن چه صورت گرفت اما یک مو از سرتان کم نشود که هرچه هست عشق ماست، ایمان ماست، ایران ماست. من اینجا روزی آخر از دل این خاک، با دست تهی گل بر می افشانم من اینجا تا نفس باقی است، می مانم.
فرج علیپور؛ میزبانی از دروازه بان شماره یک تیم ملی در کنسرت تال
حضور دروازه بان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران و پرسپولیس در تازه ترین گروه موسیقی لُری «تال» به سرپرستی فرج علیپور مورد توجه مخاطبان در فضای مجازی قرار گرفته و خیلی از کاربران با بازنشر این حضور واکنش های متفاوتی را انجام دادند.
علیرضا بیرانوند با حضور در کنسرت گروه تال به سرپرستی فرج علیپور حمایت همه جانبه خویش را از همشهری هایش در پایتخت نشان داد و در اغلب لحظات حضورش در سالن، درحال همخوانی با حضار و گروه بود.
فرج علیپور هنگام معرفی علیرضا بیرانوند در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی اظهار داشت: علیرضا بیرانوند قهرمان لُرستان امشب در کنسرت تال است و از این بابت خوشحال هستیم.
فرج علیپور که از مشاهیر موسیقی لرستان است در این کنسرت با تک نوازی های مختلف با ساز کمانچه، درخشید و با تشویق و تحسین مختلف از جانب دوستدارانش در سالن مواجه گردید.
پیروز ارجمند؛ چند نکته در رابطه با کلید واژه «کنسرت بزرگ»!
پیروز ارجمند آهنگساز و مدرس دانشگاه در تازه ترین پست فضای مجازی خود بود که با انتشار عکسی جالب در بهشت زهرا (س) با مضمون «کفن فروخته شده به هیچ عنوان پس گرفته نمی گردد. (از خرید خود مطمئن باشید)» نوشت: خود شیفتگی به سبک ایرانی؛ به چه دلیل کفن خریداری شده را می خواهند پس بدهند یا تعویض کنند؟ ۱- مرحوم از جنس کفن خوشش نیامده؟ ۲- سایزش اندازه نیست؟ ۳- مرحوم زنده شده و دیگر نیازی به کفن ندارد؟ به بهانه این عکس که چند روز پیش در بهشت زهرا (س) تهران گرفتم و نکته طنزآمیز آن می خواهم به دغدغه ای بپردازم؛ خودشیفتگی.
به خاطر می آورم هنگامی که مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد بودم هر روز چند پوستر کنسرت برای تایید می آوردند. اغلب آنها نوشته بودند: «کنسرت بزرگ …» برایم این سوال پیش آمد چرا مثل خیلی از پدیده های دیگر عنوان «بزرگ» را برای سوپرمارکت، فروشگاه، مجتمع مسکونی، چاپ و تکثیر، گلفروشی و غیره می گذارند. مثلا برای کنسرت بزرگ؛ آیا سازهایشان خیلی بزرگ است یا چندهزار نوازنده دارند؟ بنا بر این استفاده از این عنوان را ممنوع کردم.
خودبزرگ بینی و خودشیفتگی در بین ایرانی ها سابقه تاریخی دارد. مثل «هنر نزد ایرانی ها است و بس» و امثالهم نمونه هایی از تعاریف غلوآمیز ایران و ایرانی ها دارد. از سویی اکثریت هم وطنان ما براین باورند که ملت ایران باهوش ترین ملت دنیا است. در صورتیکه طبق تحقیق دکتر محسن رنانی در کتاب «اقتصاد سیاسی و مناقشه اتمی» ملت ایران در ردیف ملت های باهوش زیر متوسط رتبه بندی می شود و این در حالیست که بخشی از جامعه زرنگی را با باهوشی یکسان تلقی می کنند.
عجیب است مردمی که متوسط بهره هوشی آنها هشتاد و چهار درصد است (در مقایسه با دامنه نرمال نود تا یکصد و نه) و در طبقه ملت های دارای «هوش زیر متوسط» قرار می گیرند خویش را «باهوش ترین» ملت دنیا می دانند و از تکرار این باور فریب لذت می برند و غره می شوند و با همین خود فریبی پیاپی فرصت های تاریخی را به ملت های رقیب واگذار می کنند.
سیروان خسروی؛ رونمایی از نخستین آهنگ پروژه جدید
سیروان خسروی خواننده پرطرفدار موسیقی پاپ هم در تازه ترین پست فضای مجازی خود از انتشار نخستین موسیقی پروژه جدید خود اطلاع داده و نوشته است: بی نهایت خوشحالم از اینکه می توانم پس از ماه ها تلاش نخستین آهنگ از پروژه «بلک باکس» را با شما به اشتراک بگذارم.
برای شروع آهنگ «منو ببخش» را انتخاب کردم چون از نظر خودم اجرای این آهنگ یکی از متفاوت ترین و بهترین کارهایی است که تا امروز توانستم انجام بدهم و جالب این که در شب کنسرت هم طرفدارها نسبت به این آهنگ بیشترین واکنش را داشتند.
در تنظیم جدید تلاش کردم هارمونی غیردایاتونیک آهنگ را که در نسخه اصلی شاید جلب توجه نمی کرد پررنگ تر کنم. در زمینه صدادهی ساز درامز و گیتار بیس، سال ها بود که دنبال صدا و تکنیک اجرایی بودم که نزدیک به موسیقی پاپ، راک و پروگرسیو دهه هفتاد میلادی باشد و فکر می کنم در نزدیک شدن به این مورد تا حد زیادی موفق شدیم و باید بگویم که حتی تصور به نتیجه رسیدن این پروژه بدون داشتن گروه فوق العاده نوازنده ها و هم خوان ها و همینطور افراد پشت صحنه امکان پذیر نبود.
نسخه کامل این اجرا مجموعه ای از اجرای هشت آهنگ و همینطور پرسش و پاسخ طرفداراها و من تشکیل شده که در آینده نزدیک منتشر می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب