موزیک خوان Music Reader
خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار-۱۱۶؛

پرواز محمد معتمدی در گشت ویژه

پرواز محمد معتمدی در گشت ویژه

موزیک خوان: موسیقی تیتراژ پایانی سریال گشت ویژه به آهنگسازی و خوانندگی محمد معتمدی همچون آثار پرمخاطبی است که نشان از ذوق و سلیقه و مخاطب شناسی این خواننده در عرصه آهنگسازی هم دارد.


دریافت 15 MB دریافت 7 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی بعد از شروع و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهن مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حال مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بصورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در صدو شانزدهمین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ موسیقی تیتراژ سریال «گشت ویژه» با ترانه بهمن محمدزاده و آهنگسازی و خوانندگی محمد معتمدی رفتیم که در اواسط دهه نود تبدیل به یکی از موسیقی های پرطرفدار مجموعه های داستانی سیما در عرصه موسیقی تیتراژها شد.

سریال تلویزیونی «گشت ویژه» محصول سازمان صدا و سیما به نویسندگی طلا معتضدی و صادق خوشحال، تهیه کنندگی سعید سعدی و کارگردانی مهدی رحمانی است که فصل اول آن در سال ۱۳۹۵ تولید و از شبکه یک سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
موضوع این سریال درباره ی ماجراهای یک گروه پلیس زبده و ورزیده است که در چالش با پرونده های پلیسی، به رویارویی و حل و فصل آنها می پردازند. کاراکترهای سریال شامل چند جوان است که به عنوان نیروهای گشت انتظامی فعالیت می نمایند و در سطح شهر با یک اتفاق روبه رو می شوند و آنرا پیگیری می کنند. ضمن این که در هر قسمت از داستان اتفاق و حادثه ای رخ می دهد که این سه نفر را درگیر می کند و این گشت نیز برمبنای ماموریت خاص خود وقایع سطح شهر را کنترل می کنند.
حمید گودرزی، شاهد احمدلو، پدرام شریفی، محمودپاک نیت، امیرکاظمی، احسان بیات فر بازیگران اصلی فصل اول سریال «گشت ویژه» بودند که در هرقسمت بازیگرانی به فراخور داستانی که در نظر گرفته می شد، به ایفای نقش می پرداختند.

اما یکی از مهم ترین نکاتی که سبب شد فصل اول این سریال پلیسی تلویزیون با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شود، موسیقی تیتراژ پایانی این مجموعه تحت عنوان «پرواز» با ترانه ای از بهمن محمدزاده، آهنگسازی و خوانندگی محمد معتمدی، تنظیم افشین عزیزی و حضور نوازندگان معتبری چون میلاد عالمی، مهرداد عالمی، آرین کشیشی و میکس و مسترینگ میلاد فرهودی بود که با حال و هوای متفاوت و انتخاب درستی که در عرصه ترانه انجام گرفت، توانست به عنوان یکی از برگ های برنده سریال معرفی شود و حتی ماجرا را به سمت و سویی هدایت کند که بواسطه محتوای آن، در مناسبت ها و رویدادهای مختلف ملی و اجتماعی دیگر هم از این ملودی استفاده گردد.
مسیری که در همان سال ها از طرف محمد معتمدی بواسطه توانمندی های وی در حوزه خوانندگی موسیقی ایرانی و پشتوانه بسیار خوبی که دراین زمینه به علت برگزاری کنسرت ها مختلف با استادان موسیقی ایران محمد معتمدی حالا هنرمندی است که در اواسط دهه چهارم زندگی خود توانسته خودرا به عنوان خواننده ای مولف و صاحب سبک در جامعه موسیقی بشناساند که اساسا در موسیقی ایرانی حرف های تازه ای برای گفتن داشت و توانست گوش مخاطبان را متوجه ارزش های زیاد موسیقی ایرانی با یک نگاه امروزی کند و همین طور آلبوم ها و تک آهنگ های متنوع داشت، توانست شرایط بسیار مناسبی را برای ارتقای جایگاه کمی و کیفی این خواننده میان طیف وسیعی از مخاطبان فراهم ساخته و شکل و شمایلی از یک هنرمند ممتاز در حوزه تیتراژخوانی را به عموم مخاطبان معرفی نماید.
محمد معتمدی حالا هنرمندی است که در اواسط دهه پنجم زندگی خود توانسته خودرا به عنوان خواننده ای مولف و صاحب سبک در جامعه موسیقی بشناساند و اساسا در موسیقی ایرانی حرف های تازه ای برای گفتن دارد و در طول سالهای فعالیتش توانسته گوش مخاطبان را متوجه ارزش های زیاد موسیقی ایرانی با یک نگاه امروزی کند.
محمد معتمدی فراگیری آواز را به همراه نی نوازی از سنین نوجوانی شروع کرد و از سال ۱۳۷۶ آواز را نزد حمیدرضا نوربخش آموخت. این هنرمند کاشانی الاصل در همین دوران بود که به جهت علاقه مندی های فراوانش به مکاتب آوازی مختلف همچون مکتب آواز اصفهان همزمان به تمرین و الگوبرداری از آواز استادانی چون جلال تاج اصفهانی و ادیب خوانساری ۲ غول موسیقی آوازی ایران پرداخت و در این راه نیز از محضر استادانی چون حسین عمومی و علی اصغر شاه زیدی بهره مند شد.
شرایطی که به علت توانمندی ها و استمرار این خواننده بهره مند از تکنیک را وارد گروههای معتبر و مختلف موسیقی به سرپرستی بزرگان این عرصه کرد که از آن جمله می توان به گروه «خورشید - مجید درخشانی»، «هم نوازان شیدا - محمدرضا لطفی»، «ارکستر ملی ایران - فرهاد فخرالدینی»، «هم آوایان - حسین علیزاده» و بسیاری دیگر اشاره نمود. مسیری که البته در پشت این سال ها برای او دربرگیرنده حاشیه ها و حرف و حدیث هایی هم شد اما بطور قطع نقش موثری در معرفی یک خواننده صاحب سبک به جریان موسیقی ایرانی ایفا کرد که نمی توان از آن ساده عبور کرد.

محمد معتمدی در همین دوران بود که بواسطه تقدیر زمانه، وارد دانشکده صدا و سیما شد، مجموعه ای که به لحاظ موسیقایی از او دور بود و بعد دیگری از شخصیت معتمدی را در خود پرورش داد. یعنی مباحث در رابطه با کارگردانی و تولید و ماجراهایی از این دست که هیچ ربطی هم به موسیقی نداشت اما به هر حال شرایطی را ایجاد کرد که وی تحصیلات عالیه خودرا در این فضا به پایان برساند.
این فضا معتمدی را از مسیر و آرزوهایش در دنیای موسیقی دور نکرد و او بعد از اتمام دوران دانشگاهی خود باردیگر به موسیقی بازگشت. بازگشتی که بااینکه در دوران آموزش های دانشگاهی نیز بصورت تجربی و حتی اجرائی نیز آنها را از سر گذراند، اما چارچوبی را برای محمد معتمدی رقم زد، که موسیقی تبدیل به حرفه اول و دوم و سوم این هنرمند خوش آتیه شد. فضایی که آغازگر راه ها و تجربه های متفاوتی از این خواننده در حوزه های مختلف بود و او را به خارج از مرزهای ایران نیز معرفی نمود.
این خواننده در چنین شرایطی بود که ضمن حضور در رویدادها و پروژه های مختلف بین المللی، به تجربه اندوزی در معتبرترین ارکسترهای ایران نیز پرداخت. تجربه هایی که بااینکه در مقطعی به دلیلهای مختلف منجر به خداحافظی او از ارکسترهای دولتی شد، اما بطور قطع برایش فراهم کننده شرایط ویژه ای بود که به طور قطع نمی توان از آن بسادگی عبور کرد.
او در این مجال علاوه بر حضور موثر در تجربه های مهم موسیقی ایران در قالب آلبوم، کنسرت، موسیقی تیتراژ، اپرا و پروژه هایی از این دست، بی پروا دست به تجربه های متفاوت دیگری همچون خوانندگی موسیقی پاپ زد و خودرا به عنوان خواننده ای چند وجهی معرفی نمود که خوب می داند کجا و در چه بزنگاهی می توان نبض مخاطب غیرتخصصی حوزه موسیقی را نیز به دست گرفت.

محمد معتمدی که همیشه در تلاش است تا بدون نگاه به حاشیه ها و حرف و حدیث ها، کارهای متفاوتی را در عرصه موسیقی بیازماید و در طول این مدت تجربه های متفاوت و پرمخاطبی را هم در عرصه موسیقی تیتراژها انجام داده که از آن جمله می توان به خوانندگی در موسیقی تیتراژ مجموعه هایی چون «از یاد رفته - ۱۳۹۰ » به کارگردانی فریدون حسن پور، «جلال الدین - ۱۳۹۳» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان، «کوبار - ۱۳۹۷» به کارگردانی فریدون حسن پور، «گرگ و میش - ۱۳۹۷» به کارگردانی همایون اسعدیان، «سرباز - ۱۳۹۹» به کارگردانی هادی مقدم دوست، «ملکاوان - ۱۳۹۸» به کارگردانی احمد معظمی، «شرایط خاص - ۱۳۹۸» به محمد معتمدی: من هنوز یک دهم تعدادی از خواننده ها هم تیتراژ نخوانده ام. یک روز اگر احساس کنم مردم اجرای تیتراژ من را دوست ندارند، دیگر نمی خوانم کارگردانی وحید امیرخانی، «گیلدخت - ۱۴۰۰» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تعدادی دیگر اشاره نمود.
وی که در این چند سال کنسرتهای ویژه ای را هم با حمایت مجموعه های مختلف برگزار کرده، مدتی پیش بود که در یک گفتگوی رسانه ای در پاسخ به پرسشی در خصوص این که از پس این حمایت ها گفته شده محمد معتمدی به همراه چند خواننده دیگر، مافیای تیتراژ است، توضیح داد: اتفاقاً از وقتی کنسرتهای من با مرکز مأوا آغاز شد یک پیشنهاد تیتراژ هم نداشتم! بیشتر همکاری تیتراژها اینگونه شکل می گیرد که تهیه کننده پیشنهاد می دهد و به طور معمول خواننده ها از کارهای آماده خودشان در اختیار پروژه می گذارند. در حقیقت همیشه کارهایی بوده که آماده داشتیم و در اختیار تولیدات تصویری گذاشته ایم. اما با این وجود من هنوز یک دهم تعدادی از خواننده ها هم تیتراژ نخوانده ام. یک روز اگر احساس کنم مردم اجرای تیتراژ من را دوست ندارند، دیگر نمی خوانم و می خواهم بعد از پنج، شش سال خودم را بازنشسته کنم. البته که از حاشیه ها موسیقی خسته شده ام. آفتاب چهل که روی سرتان می تابد انرژی شما هم کم می شود و دیگر نمی توانید همه چیز را به تنهایی انجام دهید و تحمل کنید. بطورمثال اگر من جای آقای علیرضا افتخاری بودم بطور قطع موسیقی را رها می کردم ولی روحیه افراد متفاوت می باشد. هر زمان حس کنم کار من را دوست ندارند کنار می روم. شرایط من با همه همکارانم فرق دارد و حساسیت ها و حمله ها بیشتر است.

به هرترتیب محمد معتمدی در این سال ها مسیر خودرا به درستی پیدا کرده و از پس تمام آن چه در این پروسه به عنوان تجربه به دست آورده، تلاش می کند تا آثار مختلف دیگری را چه در عرصه موسیقی تیتراژ و چه در عرصه های دیگر فعالیتی خود پیش روی مخاطبان قرار دهد.
شرایطی که می تواند برای یک خواننده دارای اعتباری چون محمد معتمدی گاه دربرگیرنده تجربه ای تلخ اما آموزنده و گاه برای او دربرگیرنده تجربه ای شیرین باشد که توانسته ذوق، استعداد و توانمندی هایش را به عنوان یک هنرمند دارای اعتبار حوزه موسیقی به نمایش بگذارد. مسیری که این دفعه در خواندن موسیقی تیتراژ فصل اول سریال «گشت ویژه» به مذاق مخاطبان خوش آمد و توانست یک موسیقی تیتراژ ماندگار و خاطره ساز را برای بینندگان چنین سریال هایی ثبت کند.


منبع:

1403/02/23
08:57:05
5.0 / 5
286
تگهای خبر: آثار , آموزش , بازی , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
موزیک خوان