موزیک خوان Music Reader
در شبكه خبر انجام شد؛

معاون هنری وزیر ارشاد عملکرد سه ساله خویش را تشریح کرد

معاون هنری وزیر ارشاد عملکرد سه ساله خویش را تشریح کرد

به گزارش موزیک خوان، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه صف اول در رابطه با فعالیتهای دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر سخن گفت.



به گزارش موزیک خوان به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر سه شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور پیدا کرد و به پرسش ها پاسخ گفت.
وی در آغاز این برنامه مروری داشت بر عملکرد معاونت هنری طی سه سال قبل و اظهار داشت: دولت سیزدهم در زمان کرونا تحویل گرفته شد و کلیه کارهای هنری مختل شده بود. در واقع اصحاب فرهنگ و هنر خانه نشین شده بودند و اقتصاد آنها بشدت لطمه خورده بود. ازاین رو دستور کار ما این بود تا تسهیل گری نماییم و این انجماد یخ زده حاصل از کرونا را ذوب نماییم. برای تحقق این امر نخستین گام ها برداشتن موانع بود تا مسیرها باز شوند و گالری ها، سالن های تئاتر و موسیقی فعال شوند. باید تسهیل گری می شد، بخشنامه ها بازبینی و تصویب می شد و اختیاراتی به خود استان ها داده می شد.
سالاری افزود: در قسمت موسیقی و نمایش اختلاف نظرهایی بود که باید بازبینی می شد و این گام اولی بود که برداشتیم و به لطف خدا خیلی زود این کار انجام گرفت و حتی سالن های نمایش در کمتر از شش ماه مجبور شدند سه اجرایی شوند. من آذر ۱۴۰۰ در مجموعه معاونت هنری ارشاد شروع به کار کردم و شب عید همه سالن ها فعال بودند و روی صحنه اجرا داشتیم. جشنواره تئاتر، موسیقی و تجسمی در سال قبل غیرحضوری بود و ما توانستیم به شکل حضوری آنها را برگزار نماییم.

حمایت از هنرمندان از راه صندوق هنر

معاون هنری ارشاد در پاسخ به این پرسش که برای جبران معیشت هنرمندان چه کردید، توضیح داد: باید از رئیس جمهور شهید یاد کنم که پس از مطرح شدن این مساله از جانب وزیر ارشاد، عدد قابل توجهی را به صندوق اعتباری هنر تزریق کردند که در سه مرحله به هنرمندان عضو پرداخت گردید. نکته دوم این بود که صندوق هنر بیمه هنرمندان را گسترش داد و خدمات بیشتر شد. در طول این مدت وام ها با مدت زمان بازپرداخت بیشتر و حتی گاهی پرداخت ها بلاعوض انجام شد و بیمه تکمیلی هنرمندان هم افزایش پیدا کرد.
وی اضافه کرد: در صورتیکه ما هنوز انبساط بودجه نداشتیم اما زمانیکه مدیرعامل خانه تئاتر بیان کرد که بعضی از اعضای صنف تئاتر از پرداخت حق بیمه تکمیلی خود عاجز هستند، تلاش شد تا این اتفاق رخ ندهد و با همین بودجه اندک گام هایی که می شد برداشت را برداشتیم و سعی کردیم ارتباط نهادهای مختلف را با هنرمندان برقرار نماییم تا بخش های اقتصادی با این مجموعه ها پیوند زده شود و جبران مافات شود.

احیای جشنواره های منطقه ای

معاون هنری ارشاد همینطور در رابطه با برگزاری جشنواره ها هم اظهار داشت: شعار دولت شهید رئیسی عدالت در همه حوزه ها بود که مشخصا عدالت فرهنگی هم شامل این قسمت می شد. موظف بودیم هم برنامه های وزیر را و هم اسناد بالادستی را رعایت نماییم و عدالت فرهنگی هم جزو وظایف ما بود. نخستین گام در حوزه تئاتر این بود که جشنواره های منطقه ای پس از هشت سال بار دیگر احیا شدند. این جشنواره ها هزینه بر هستند و گاها استان ها آمادگی انجام آنرا ندارند و کار پردردسری است که به همت دوستانم در اداره کل هنرهای نمایشی این اتفاق در هشت منطقه کشور رخ داد و احیا شد. در طول این سه سال جشنواره های منطقه ای به شکل منظم انجام شد و از آنجا که استان ها هم درگیر آفت تعطیلی ایام کرونا شده بودند، برگزاری جشنواره سبب شد تا سالن های نمایش احیا شوند، گروه هایی که در استان ها بودند و به سمت انحلال رفته بودند بار دیگر فعال شدند و کارهای بسیار خوبی به روی صحنه رفتند. ضمن اینکه پس از دوره کرونا عطشی در مخاطب به وجود آمده بود که احیای جشنواره های منطقه ای سبب شد، این عطش رفع گردد.

کم کردن فاصله مخاطب با هنر نمایش

سالاری با اشاره به اینکه ما کم کم چراغ سالن ها را روشن کردیم و تئاتری ها را به صحنه آوردیم، عنوان کرد: با این کار اقتصاد اطراف این حوزه ها هم فعال شد و در جشنواره تئاتر فجر خیلی از این گروه ها به شکل مدعو یا برگزیده حضور بهم رساندند. خیلی از سالن های مطرح به دست گروههای مشخص و شناخته شده افتاده بودند و ما کوشیدیم این چرخه را گسترده تر نماییم. چون که در جریان اعطای درجه هنری، بخشنامه مواردی دارد تا هنرمند آنها را بدست آورد. وقتی هنرمندی در سالن های بزرگ اجرا نرفته و در شهر خود هم سالن حرفه ای ندارد و این امکان برایش فراهم نمی گردد، بطور قطع نمی تواند درجه هنری هم دریافت کند، ازاین رو کوشیدیم این موانع را مرتفع نماییم تا هنرمندان شهرستانی به عرصه بیایند و عدالت فرهنگی در این امر هم احیا شود.
معاون هنری ارشاد در پاسخ به این پرسش که برای کم کردن فاصله میان تئاتر با مردم عادی چه کردید، توضیح داد: در همان راستای احیای جشنواره های منطقه ای کوشیدیم قیمت بلیت ها را کاهش دهیم و تئاترها را به مناطق کم برخوردارتر ببریم. همینطور تئاترهای خیابانی را گسترش دادیم که هم اندیشه است، هم مجانی است و هم مردم را با مفهوم تئاتر پیوند می زند، چون که ذهنیت اغلب مخاطبان از تئاتر، نمایش های روحوضی است. با تئاترهای خیابانی کوشیدیم به مسائل اجتماعی بپردازیم. جشنواره تئاتر دانشجویی را که چند سالی بود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیگر برگزار نمی کرد را در کنار جشنواره تئاتر گذاشتیم. این جشنواره، جشنواره مردم است و در عین اینکه گروه ها حرفه ای نیستند اما می توانند پیوند زننده مردم با هنرهای نمایشی باشند.
وی همینطور با اشاره به اینکه وزیر ارشاد بسیار از حوزه تئاتر حمایت کرد، اظهار داشت: این حوزه خمیرش کوچک است و بودجه کمی در اختیار دارد که به اندازه ساخت ۲ فیلم سینمایی هم نمی گردد. اهالی تئاتر مظلوم واقع شده اند در صورتیکه اگر این نگاه اصلاح گردد و دوستان تئاتری جدی گرفته شوند، اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اندیشه، سینما و سریال سازی هم رقم خواهد خورد، چون که هنر نمایش هنر اندیشه سازی است.

نگارش سند موسیقی و ابلاغ آن

سالاری در ادامه این برنامه به احیای شورای هنر پس از سال ها و اثرگذاری آن اشاره نمود و اضافه کرد: ما در برخی از حوزه ها سرگشتگی هایی داریم به صورت مثال بعد از انقلاب قانونی که نام موسیقی در آن آورده شده باشد یا سندی که از آن نام کرده باشد نداریم. وقتی مقرر است حمایتی از موسیقی شود، آموزش موسیقی داده شود یا هنرمند و ساز هنرمند جدی گرفته شود همه خودشان را کنار می کشند. از همین رو ما نیاز داشتیم که یک مرتبه برای همیشه این مشکل را برطرف نماییم و وزارت فرهنگ در شورای هنر نگارش سند موسیقی را در دستور کار قرار داد تا نوشته و اجرایی شود. قبل از این بارها این مرحله نگارش انجام شده بود، اما ابلاغ نشده بود و به لطف مرحوم رئیسی این امر صورت گرفت. خیلی از این فرایندها و بخشنامه ها در حوزه های مختلف در دستور کار قرار گرفت تا در نهایت سند موسیقی و سند هنرهای نمایشی نوشته شود و حتی سند هنرهای تجسمی هم در دستور کار است تا از سرگشتگی و برخوردهای سلیقه ای در این زمینه ها فاصله گرفته شود.
وی افزود: گله ای که اصحاب محترم فرهنگ و هنر دارند که چرا موسیقی ما به سمت فرهیختگانی نمی رود، گله به جایی است. اگر ما می خواهیم در حوزه موسیقی راهبری نماییم باید به عرصه تولید ورود پیدا نماییم و کار فاخر تولید نماییم با این بودجه اندک و نگاه هایی که وجود دارد نمی توانیم اثرگذار باشیم. در واقع ما وقتی اثرگذار هستیم که بتوانیم در عرصه تولید، محور شویم و هنرمندان به دست بالادستی ها نگاه کنند و این مسیر را ادامه دهند. سند موسیقی باید عملیاتی شود. کارگروهی دارد که فرآیند اجرا را باید انجام دهد و نگارش آن در دست تدوین است و امیدواریم دولت بعدی این کار را جدی بگیرد و این راه را ادامه دهد چون که بسیار اهمیت دارد.

احیای موسیقی نواحی

این مدیر هنری در ادامه به حوزه موسیقی و کارهای این حوزه اشاره نمود و توضیح داد: یکی از اتفاقاتی که در زمینه موسیقی افتاد، کوشیدیم همانند عرصه نمایش، هنرمندان موسیقی را هم کم کم به صحنه بیاوریم و جشنواره مناطق را راه اندازی کردیم که در ۵ منطقه انجام شد تا همان اتفاقی که در تئاتر رخ داد در موسیقی هم بیفتد و به موسیقی ملی و سنتی ما توجه شد. در نگاه اول این به ذهن مخاطب خطور می کند که سراسر بیلبوردهای سطح شهر به موسیقی پاپ اختصاص یافته است. در واقع تجلیات موسیقی پاپ بیشتر است، اما در زمینه موسیقی ملی و سنتی تلاشهای گسترده ای کردیم. در جشنواره نواحی بنیاد رودکی اجراهای مجانی از موسیقی ملی و سنتی داشتیم، بلیت کمتری برای این اتفاق قرار دادیم تا مردم بتوانند بیایند. تعداد اجرای این آثار زیاد بود اما تبلیغات کمتری نسبت به حوزه موسیقی پاپ برای آن وجود داشت. در واقع موسیقی سنتی و ملی بروز و ظهور کمتری دارد اما از آن حمایت می شود.
سالاری همینطور در رابطه با معضلاتی که در روند برخی اجراهای موسیقی بوجود آمد، هم اظهار داشت: نخستین و مهم ترین کار گفتگو با گروههای مختلف بود. برخی از دوستان خوب ما نگرانی هایی داشتند بویژه در زمینه دیانت مردم که درست هم بود و با گفتگو این اطمینان را ایجاد کردیم که هنرمندان موسیقی هم انسان هایی هستند که این دیانت را می شناسند و حدود و ثغور را می شناسند. سوی دیگر این امر هم هنرمندان بودند که با همراهی و همدلی موانع را رفع کردیم. خوشبختانه این گفتگوها بسیار موثر واقع شدند و اجراهای صحنه ای را اگر با دوره های قبلی مقایسه کنید بسیار افزایش داشته است و این درحالی است که وقفه ای هم در سال ۱۴۰۱ به سبب التهابات اجتماعی داشتیم.
ضمن اینکه هنرمندان موسیقی در طول سال به سبب ایام ماه محرم و صفر، وفات ها و... صدمه هایی می بینند و باید به سمت موسیقی مناسبتی هم برویم و آنرا احیا نماییم. گفتگوهایی داشتیم که هنوز به اجرا نرسیده اند. مثلاً در ماه رمضان اجرا نداشتیم، اما آقای اسماعیلی وزیر محترم این دستور را دادند تا در نیمه اول این امکان فراهم گردید و کنسرت ها ادامه یابد که انجام شد و با اقبال خوبی هم مواجه گردید.

سالن های اجرای کنسرت کم تعداد است

وی در رابطه با نقش دولت در تعیین بلیت کنسرت ها هم اظهار داشت: ما جلسه ای داشتیم با تهیه کنندگان اجراهای صحنه ای این دوستان هم نکاتی دارند که شنیدنی است. وقتی در شهر تهران تعداد سالن های کنسرتمان محدود است و تنها سه سالن برج میلاد، نمایشگاه بین المللی و یک سالن در قسمت خصوصی داریم و سالن بزرگ وزارت کشور مدتی است که از دور خارج شده است باتوجه به حجم درخواست ها بطور قطع هزینه اجاره سالن بالا می رود و کنسرت گذار هم مجبور است برای تأمین هزینه های خود قیمت بلیت را بالا ببرد. این یک چرخه است و نمی توانیم عددی را تحمیل نماییم چون که هزینه هایی دارند که باید تامین گردد. اگر تعداد سالن ها افزایش می یافت، قیمت اجاره سالن هم پایین می آمد.
سالاری افزود: در همین زمینه با خیلی از نهادهایی که سالن دارند گفتگو کردیم همچون دانشگاه آزاد که سالن های پرتعداد و خوبی دارند اما خیلی ها حاضر به پذیرش دردسر نیستتند. ساخت سالن پرهزینه است و تمام شدن پروژه های نیمه تمام خودش بار سنگینی است بر دوش دولت که باید تمام می شد، ضمن اینکه بنا نبود که در این دولت سالنی را کلنگ بزنیم. امیدواریم که سالن وزارت کشور بار دیگر به صحنه بازگردد تا این دفعه کمتر شود.
معاون هنری ارشاد در رابطه با تعداد مجوزهای صادر شده در زمینه موسیقی هم اظهار داشت: در سه سال گذشته در حوزه موسیقی در مجموع ۲ هزار و ۴۸۵ مجوز برای کنسرت عرضه کردیم که بیشتر از ۹ هزار اجرای را در بر می گیرد. در قسمت های دیگر هم در این سه سال و تا این لحظه ۷۰۷ نماهنگ، ۱۹۲ کتاب گویا و ۱۰ هزار و ۸۰۰ تک آهنگ داشتیم. ۳۸ البوم تصویری داشتیم و ۸۴۱ آلبوم هم مجوز گرفته اند.
وی اضافه کرد: در حوزه موسیقی تلاش اینست که تا جایی که می شود به موسیقی فکورانه نزدیک شویم. در کنار آن استعدادهای نو هم روی صحنه بیایند و مافیای موسیقی نقشی نداشته باشد، اما اینکه چقدر موفق هستیم بستگی به موارد بسیاری دارد و ریل گذاری که انجام شد اگر ادامه یابد به صلاح موسیقی خواهد بود. بخشنامه سند موسیقی کارگروهی دارد که مشغول می باشد.
دیوار و گالری در هنرهای تجسمی کم داریم
اما سالاری در ادامه این برنامه به هنرهای تجسمی اشاره و بیان کرد: هنرهای تجسمی در زمینه هنر به مثابه دوومیدانی برای ورزش ها است چون تمامی هنرها را در بر می گیرد و همه هنرها ریشه در هنرهای تجسمی دارند. هم اکنون هنرهای تجسمی، خوشنویسی، نقاشی، طراحی، نگارگری، تذهیب، سفال و سرامیک و حجم سازی را در بر می گیرد و سعی کردیم هنر معماری هم که مغفول مانده بود به زیر شاخه هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ بیاید و برای آن دبیرخانه ای بوجود آمد. هم اکنون هنرهای تجسمی بالای ۱۲ رشته را به خود اختصاص داده که گسترده ترین طیف هنرمندان را به خود مختص کرده است. پرداختن به این حوزه مهم می باشد و سعی کردیم اقتصاد این حوزه را سریع تر راه بیندازیم. گالری ها فعال شوند، تعداد تاسیس ها زیادتر شود و مجوزها تسریع یابند. آموزش این کار هم در دستور کار قرار گرفت و یکی ازکارها در امتداد عدالت فرهنگی بحث آموزش هنر در مناطق کم برخوردار بود که همه هنرها را شامل شد و تابحال ۷۲ هزار نفر در دوره های آموزش هنر در مناطق محروم شرکت کردند که در یک بازه دو ساله این اتفاق رقم خورد. این عدد نیست و قابل ردگیری است. دومین کاری که انجام دادیم این عزیزان با آزمونی که در آن شرکت می کنند می توانند مدرکی بگیرند و فعالیت فرهنگی داشته باشند که بحث اقتصاد را هم در بر می گیرد.
وی در رابطه با تعداد مجوزها در زمینه هنرهای تجسمی هم بیان کرد: هزار و ۳۲۷ مجوز نمایشگاه داشتیم. متاسفانه گالری و دیوار در کشور کم داریم و در تهران تنها یک مکان داریم که بتوانیم تمامی آثار را در آنجا به نمایش بگذاریم. گالری های بزرگ و حراج فراوانی در این حوزه نداریم و تعداد مجوزهای صادره در تهران ۳۴ مرکز است. سعی کردیم تسهیل نماییم و اقتصاد این حوزه را فعال نماییم. سند ملی حوزه تجسمی هم تدوین شد، شورای اول آن انجام شد و اصلاحات در شورای دوم صورت خواهد گرفت تا به اقتصاد هنر کمک نماید و به یک جمع بندی برسیم.
سالاری در انتها هم در رابطه با گلایه بعضی از هنرمندان اظهار داشت: من صادقانه از همه هنرمندان نسبت به تمامی قصورها و تقصیرهایی که در این دوره بود عذرخواهی می کنم. تعداد هنرمندان زیاد و بودجه ها کم است و حق دارند گلایه کنند. اما ما تمام تلاشمان را کردیم با همه بضاعت مان در خدمت هنرمندان باشیم. سعی کردیم هنرمندان این مرزو بوم تا جایی که می شود به لحاظ روانی احساس آرامش کنند.

1403/05/05
15:08:35
5.0 / 5
308
تگهای خبر: آثار , آموزش , آهنگ , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
موزیک خوان