موزیک خوان Music Reader
در آستانه رای اعتماد مجلس؛

انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد آینده چیست؟

انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد آینده چیست؟

به گزارش موزیک خوان، سیدعباس صالحی بعنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است و در آستانه رای اعتماد مجلس به وی باید دید انتظارات و مطالبات هنرمندان از وزیر آینده چیست.


به گزارش موزیک خوان به نقل از مهر، روز گذشته، سیدعباس صالحی بعنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد تا بار دیگر در معرض جلب رای اعتماد نمایندگان مردم قرار گیرد، در این یادداشت به بررسی سابقه و مسئولیت های صالحی می پردازیم و از فرصت ها و موانع احتمالی پیش روی وزارت ارشاد در گفتگو با ۲ تن از صاحب نظران حوزه های مختلف می گوئیم. سیدعباس صالحی را چقدر می شناسیم؟ سیدعباس صالحی متولد ۱۳۴۲ است و در دولت دوم حسن روحانی (دولت دوازدهم) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، وی هم اکنون بعنوان مدیر مسئول مؤسسه و روزنامه اطلاعات و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی فعالیت می کند. صالحی در دولت اول حسن روحانی (دولت یازدهم) معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران وزارت علی جنتی بود، بعد از استعفای علی جنتی از این سمت، عباس صالحی بعنوان سرپرست این وزارت خانه تا زمان رای اعتماد مجلس شورای اسلامی فعالیت کرد اما سیدرضا صالحی امیری بعنوان آخرین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پایان دولت یازدهم سکاندار وزارت خانه بود. با رای آوری مجدد حسن روحانی، سید عباس صالحی بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و بعد از جلب رای اعتماد نمایندگان مردم تا ۳ شهریور ۱۴۰۰ و پیش از تحویل مسئولیت به محمدمهدی اسماعیلی بعنوان سیزدهمین وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی فعالیت کرد. مدتی بعد از تحویل سکان وزارت خانه به محمدمهدی اسماعیلی و با درگذشت سیدمحمود دعایی مدیرمسئول سابق روزنامه اطلاعات از سال ۱۳۵۹، هجدهم خرداد خرداد ۱۴۰۱ بود که سید عباس صالحی طی حکمی از جانب رهبر معظم انقلاب بعنوان نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول جدید روزنامه اطلاعات انتخاب شد تا روز گذشته که مجدداً بعنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس ارائه شد و احتمالا دومین دوره وزارت خویش را تجربه می کند. سیدعباس صالحی دارای تحصیلات حوزوی و دارای دکترای فلسفه است، صالحی فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای خویش را هم از سال ۱۳۶۱ در مجله حوزه بعنوان یکی از نویسندگان شروع کرد. او همینطور از همکاران تفسیر راهنما از آغاز فعالیت تا مراحل پایانی آن بود و در بعضی پروژه ها و فعالیتهای علمی، در مدیریت یا در طراحی آن مانند کاربرد دانش اصول در فقه نقش هایی داشت. عباس صالحی بین سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ سردبیر مجله حوزه و در سالهای ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود. از سال ۱۳۷۶ تابحال در سه دوره متوالی عضو هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی (و سپس عضو هیأت امنای آن) بود. عباس صالحی از سال ۱۳۷۶ مدیر مسئول نشریه پژوهش های قرآنی و از همان سال عضو هیأت تحریریه نشریات فقه خاندان و کاوش فقه در فقه خاندان بوده است. صالحی در ادامه فعالیتهای خود در سال ۱۳۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه پگاه را بر عهده داشت که تابحال ۱۷۶ شماره از آن انتشار یافته است. گمانه زنی های مختلفی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط شورای راهبری عنوان و خبرهایی بر مبنای امتناع صالحی از پذیرش وزارت به نفع فردی دیگر مطرح شده بود، حال باید دید عباس صالحی در جلب رای اعتماد نمایندگان مردم و اداره وزارت خانه اهالی فکر و اندیشه و هنر چه می کند؛ در این رابطه با ۲ تن از اصحاب فرهنگ و هنر گفت و گویی داشتیم و نظرات این ۲ را راجع به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مطالباتی که از وی دارند، جویا شدیم. شهرام گیل آبادی از مدیران و هنرمندان با سابقه تئاتر در رابطه با معرفی سیدعباس صالحی بعنوان گزینه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عملکردی که صالحی پیش از این بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دوازدهم داشته است و همینطور اولویت هایی که باید مدنظر قرار گیرد، به خبرنگار مهر اظهار داشت: آقای پزشکیان بعنوان رئیس دولت باید به حوزه فرهنگ و هنر توجه ویژه داشته باشد. مسائل کلان فرهنگی و هنری ما در آینده نزدیک موضوعات توسعه ای هستند یعنی باوجود تصور این که فرهنگ و هنر در شرایط حاضر کشور نقش اندکی می تواند داشته باشد معتقدم فرهنگ و هنر محمل و تنها گریزگاه توسعه کشور است. فرهنگ و هنر اگر نتواند در ۴ سال آینده توسعه ارتباطات و ارتباطات توسعه ایجاد نماید در اقتصاد و حتی در سیاست خارجی هم گرفتار شکست می شویم. چشم انداز ارتباطات توسعه کشور باید در چارچوب فرهنگ و هنر نگاه شود. گیل آبادی بر جدا شدن نقش تصدی گری و تولی گری وزارت فرهنگ و ارشاد تاکید دارد و اعتقاد دارد عباس صالحی باید نسبت به قرار گرفتن این وزارت خانه در جایگاه برنامه ریز و سیاستگذار اقدام نماید. گیل آبادی وزارت خانه فرهنگ و ارشاد را محدود به ساختمان وزارت خانه نمی داند و اعتقاد دارد فرهنگ مهم ترین محمل توسعه کشور است و صالحی باید با عملکرد خود در وزارت خانه، فرهنگ را در صدر مرجعیت نخبگان قرار دهد تا پیشرفت و توسعه رخ دهد. وزارت ارشاد باید سیاست گذار و برنامه ریز باشد نه مجری و ناظر وی در این حوزه خاطرنشان کرد: معتقدم فرهنگ و هنر طی ۳ سال قبل گرفتار خسران شد و سبب شد جامعه به سمت واگرایی حرکت نماید. وزیر فرهنگ و ارشاد باید به این نکته توجه کند که مبنای تغییر حاکمیت فرهنگی به وجود بیاید و اگر این تغییر ایجاد نشود پاشنه آشیل کشور فرهنگ و هنر خواهد بود. وزارت ارشاد در ۳ سال قبل نتوانست ارتباط درستی را برای رفع انسدادهای کشور با هنرمندان برقرار کند. عملکردهای ۳ سال قبل به جای این که بتواند زیرساخت های فرهنگی را توسعه دهد، نمایشی بود. گیل آبادی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد نباید وزارت نظارت و ارزیابی فرهنگی و هنری باشد بلکه باید وزارت تصدی گری و تولی گری را از هم جدا کند و بر مبنای شعار رئیس جمهور محترم باید مردم و هنرمندان را با اعتقاد به رسمیت بشناسد. نقش وزارت ارشاد باید سیاست گذار و برنامه ریز باشد نه مجری و ناظر. در ۳ سال قبل بزرگترین ضربه این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد از فرهنگ و هنر مستقل دوری کرد و به سمت فرهنگ و هنری دولتی و بسته حرکت کرد. اقتدارگرایی در فرهنگ و هنر سبب شد تمام مسائل به مسائل امنیتی تبدیل گردد. این مدیر فرهنگی و هنری اعتقاد دارد وزارت فرهنگ و ارشاد باید تولی گری و تصدی گری را جدا کند و باید به برنامه ریزی و سیاست گذاری مبتنی بر شکل های دموکراتیک بپردازد. وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید اصناف و هنرمندان را به رسمیت بشناسد و به فرهنگ و هنر باور داشته باشد. اگر فضا این گونه نباشد در آینده نزدیک فرهنگ و هنر پاشنه آشیل حاکمیت خواهد بود و توسعه را مختل می کند. برای توسعه فرهنگی احتیاج به توجه جدی به فرهنگ و هنر داریم. فرهنگ سیاسی، اقتصادی و معرفتی مان گرفتار مشکل است و اگر فرهنگ و هنر سر جای شان قرار نگیرد و درصد مرجعیت نخبه گان به رسمیت شناخته نشود حتما لطمات زیادی خواهیم دید. تحول گرایی با همکاران متخصص و همراه گیل آبادی در رابطه با تجربه عملکرد گذشته سیدعباس صالحی بعنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: آقای صالحی باید در ابتدا همکاران خویش را درست انتخاب نماید. نگاه تحول گرایی در وزارت باید به وجود بیاید و این تحول گرایی با همکاران متخصص و همراه باشد. در گذشته همکاران پیش رو و همراه و آشنا و متخصص زیادی را در کنار ایشان ندیدیم. وزارت ارشاد نباید به سمت فضای کارمندی و فضای اداری حرکت نماید. وزارت فرهنگ و ارشاد باید فضای تحولی را درون خود به وجود بیاورد وگرنه کارمندی خواهد شد و این امر لطمه زننده است. گیل آبادی در این گفتگو لازمه توسعه و ارتقا جایگاه فرهنگ را نگاه تحول گرا می داند. وی اعتقاد دارد صالحی باید از همکارانی مناسب بهره بگیرد و تحول را از خود وزارت خانه آغاز کند و با استفاده از مدارج علمی و تعاملات خود تعارضات دولت و هنرمندان را از بین ببرد. وی در این حوزه متذکر شد: حداقلی که در وزیر جدید می بینیم بازگشت عقلانیت به وزارت فرهنگ و ارشاد است که در آن تدبیر، صبر و گفتگو وجود داشته باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این واسطه می تواند ارتباطات خویش را توسعه دهد و هنرمندان هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اقبال نشان دهند. این کارگردان تئاتر تاکید کرد: وزیر به لحاظ مراتب علمی و اجرایی دارای جایگاه قابل قبولی است، انتظار می رود که انتخاب های درستی داشته باشد و ارتباط های خویش را توسعه و راحتتر کند، کاری کند که مرجعیت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر به رسمیت شناخته شود و تعارضات گوناگونی که هنرمندان را تبدیل به پرونده های امنیتی کرده از بین ببرد و پاسخگوی جامعه هنری باشد. تولید محصولات فرهنگی وارد فاز جدیدی شود همینطور محمد تقی فهیم فعال فرهنگی و منتقد سینما در ارتباط با انتظارات خود از وزیر ارشاد به خبرنگار مهر، اظهار داشت: به نظر من آقای صالحی در میان انتخابهای عنوان شده، گزینه مناسبی است؛ او نگاهی میانه رو داشته و اهل افراط و تفریط نیست و یک دوره وزیر بوده است. فهیم با تکیه بر نقش و جایگاه برجسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بازخوانی وظایف وزیر ارشاد بر استقلال فرهنگی و مصونیت فرهنگ از نفوذ تاکید نمود. فهیم اعتقاد دارد که وزیر جدید باید متوجه تفاوت های دهه ۹۰ با این دوره باشد و با استفاده از این تفاوت ها و فراهم کردن فضای نقد و گفتگو نسبت به ارتقا و اصلاح جایگاه فرهنگ اقدام نماید. وی در این حوزه خاطرنشان کرد: صالحی باید بداند دیگر در میانه دهه ۹۰ نیست و تغییرات زیادی در سطح جهان و ایران انجام شده است ازاین رو وی باید به تفاوت های امروز با آن دوره تمرکز کند. مثلا در حوزه فرهنگ عمومی تغییرات زیادی انجام شده است و نقش وزیر ارشاد در تنظیم گری، هدایت و جریان سازی این فرهنگ عمومی قابل توجه است و رشد، توسعه و فراگیری مواردی نظیر هوش مصنوعی این دوره را نسبت به دوره قبل متفاوت کرده است؛ ما در میزان رشد کتابخوانی، سالن های سینمایی و تماشاگر مشکل داریم و مشکلات در زمینه های مختلف وجود دارد از همین رو مخاطب و تولید محصولات فرهنگی باید وارد فاز جدیدی شده و شرایط بهتری را ایجاد نماید. این منتقد سینما ضمن اشاره به شرح وظیفه وزیر ارشاد در آیین نامه وزارت خانه، اظهار داشت: آقای صالحی باید به وظایف عنوان شده در آیین نامه عمل کند و بطور دقیق تر به بحث استقلال فرهنگی و مصونیت از نفوذ فرهنگ بیگانه جامعه عمل بپوشاند؛ نفوذ و احاطه فرهنگ بیگانه بر محصولات فرهنگی کار را گرفتار صدمه و خدشه جدی کرده است و ما با مشکل گرده برداری و الگوگیری های غلط از بیرون مواجه هستیم ازاین رو آقای صالحی باید نسبت به ریل گذاری و تغییر این روند اقدام نماید. لزوم باز شدن فضا برای نقد و گفتگو و تعامل نظر وی ضمن اشاره به بدون هویت بودن محصولات فرهنگی عرضه شده، اظهار داشت: ما باید در کشور دارای استقلال فرهنگی و به دور از نفوذ فرهنگی باشیم تا به توسعه زمینه های فرهنگی و هنری کمک و بسترها برای رشد فعالان هنر و رسانه فراهم شود؛ فضای نقد در کشور ما بسته شده است و دیگر بحث و گفتگو و میزهای نقد دیده نمی شود حال آن که خود ما حاصل دوره ای هستیم که فضا برای نقد و گفتگو و تعامل نظرات وجود داشت اما به نظر می آید این موارد کمتر شده و کاهش داشته است و خوب است آقای صالحی بعنوان یک روزنامه نگار و فردی که در حوزه مطبوعات کارشناس و صاحب نظر به حساب می آید به نقد و فضای گفتگو بها دهد چون با تشکیل ظرفیت گفتگو سایر موارد هم مرتفع می شود. فهیم در انتها صحبت هایش اظهار داشت: لازمه مصونیت فرهنگی از فضای مهاجم بیگانه، داشتن یک فضای تعامل و فراهم شدن بستر برای گفتگو است تا صاحب نظران مختلف چالش کنند و نتایج خوبی برای فرهنگ حاصل شود، ما به لحاظ کمی و تیراژ و تعداد رسانه و کتاب حرف برای گفتن داریم اما به لحاظ کیفی نیازمند اقدامات جدی هستیم. با عنایت به موارد عنوان شده نیاز است تا عباس صالحی بعنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت ارتقا جایگاه فرهنگ بعنوان لوکوموتیو پیشران توسعه کشور کوشیده و با استفاده از تجربه قبلی و استفاده از یک تیم کارشناس با عنایت به تفاوت ها و شرایط خاص امروز نسبت به تحول درونی در جهت ارتقا جایگاه فرهنگ اقدام نماید. به نظر می آید باز شدن فضای تعامل، گفتگو و نقد در جهت بهبود روابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هنرمندان مورد تاکید است.


منبع:

1403/05/24
13:42:58
5.0 / 5
235
تگهای خبر: دانشگاه , سینما , طراحی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
موزیک خوان