موزیک خوان Music Reader

کاریکاتورهای ایرانی در آنکارا

کاریکاتورهای ایرانی در آنکارا

به گزارش موزیک خوان، به همت رایزن فرهنگی ایران در ترکیه، مراسم افتتاحیه نمایشگاه کاریکاتور «غده سرطانی»، شامل ۴۰ اثر هنری از آثار سید مسعود شجاعی طباطبایی، با حضور میهمانانی از مقامات سیاسی و هنردوستان در قلعه توریستی و مرکز فرهنگی «استراگون» آنکارا برگزار گردید.


به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، در این مراسم تعدادی از مسؤلان، نمایندگان و هیأت های سیاسی احزاب مختلف همچون هنرمندان و اعضای اتحادیه های هنری ملی ترکیه، دیپلمات های کشورمان و رایزنان فرهنگی کشورهای روسیه، عمان و اندونزی، رسانه های مختلف و هنردوستان اهل آنکارا حضور داشتند.
سیدقاسم ناظمی ـ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا ـ ضمن معرفی سید مسعود شجاعی بعنوان یکی از شناخته شده ترین کاریکاتوریست های ایران در زمینه جهانی، از همکاری شهرداری آنکارا و این هنرمند تشکر کرد.
وی این نمایشگاه را تلاشی برای رساندن صدای مظلومیت مردم فلسطین و همینطور نمایانگر سبعیت و ضعف دولت اسرائیل دانست و اظهار داشت: هنر، صدای حقیقت است و هنرمند متعهد همیشه در کنار ارزش های الهی و انسانی ایستاده است و ازاین رو او نمی تواند در مقابل بی عدالتی سکوت کند.
ناظمی با تکیه بر ضرورت تداوم همکاریهای سازنده فرهنگی میان ایران و ترکیه، به این نکته اشاره نمود که سال آینده میلادی بعنوان «سال فرهنگی ایران و ترکیه» شناخته شده است.
وی از تداوم فعالیتهای فرهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف آنکارا و ترکیه اطلاع داد و خواهان افزایش سطح و عمق همکاری ها میان دو طرف شد.


همچنین، سید مسعود شجاعی طباطبایی در سخنان خود ضمن اشاره به این که تمامی آثار موجود در این نمایشگاه را در مدت یک سال بعد از عملیات «طوفان الاقصی» خلق کرده است، اعتراض به ظلم های صهیونیستی در غزه و فلسطین را یک رسالت بشری برای هر انسان صاحب وجدانی دانست.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به نزدیکی فکری محیط های هنری ایران و ترکیه اظهار داشت: در خیلی از جشنواره هایی که در یک سال گذشته در ایران و در ارتباط با فلسطین برگزار شده اند، هنرمندان ترکیه همچون کسانی بوده اند که بیشترین آثار را برای این فستیوال ها ارسال کرده اند. این مسئله نشان دهنده نزدیکی و قرابت فکری و هنری جامعه هنری ترکیه و ایران است.
طباطبایی افزود: از طرفی، رابطه هنری ایران و ترکیه در حوزه کاریکاتور، محدود به چند دهه اخیر نیست. ایرانیان اساساً کاریکاتور مدرن را از نشریات عثمانی و اوایل جمهوری ترکیه دریافت کرده و درک کرده اند. این مورد نشان دهنده عمق رابطه هنری میان دو طرف است.


در ادامه، مسعود اوزارصلان ـ شهردار منطقه کچی اورن ـ در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن تاکید بر مظلومیت مردم غزه، بر ضرورت تداوم حمایت های جهانی از مقاومت فلسطین تصریح کرد.
وی ضمن اشاره به این که جنایات موجود در غزه، جنایاتی ضد بشری است که بر مبنای تمامی مقررات بین المللی، غیر از جنایت جنگی نمی توان آنرا نامید، اظهار داشت: حمایت های مردم جهان از تمام نقاط کره زمین، متوجه مردم غزه است. امروز، غزه نماد وجدان بشری و مظلومیت جهانی در مقابل جریان امپریالیسم و ظلم است. ازاین رو، ما هم وظیفه خود می دانیم که از تمام امکانات موجود در شهرداری به نفع مردم غزه استفاده نماییم. برگزاری این نمایشگاه کاریکاتور، که با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا برگزار می شود، یکی از فعالیتهای ما برای تداوم بیداری وجدان های بشری در پشتیبانی از غزه است.
اوزارصلان افزود: این نمایشگاه از یک سو صدای مظلومیت مردم غزه و از طرفی نشان دهنده عمق همکاریهای ایران و ترکیه در پشتیبانی از مردم فلسطین است.
شهردار منطقه کچی اورن در انتهای سخنان خود، ضمن تشکر از تمام احزاب سیاسی، نمایندگان کشورهای مختلف و هنرمندان حاضر در این مراسم افتتاحیه، با تاکید بر همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این نمایشگاه فاخر، اعلام نمود که شهرداری تحت مدیریت او آمادگی دارد تا همکاریهای خود در زمینه فعالیتهای هنری بین ایران و ترکیه را ادامه دهد.





منبع:

1403/07/18
09:49:30
5.0 / 5
92
تگهای خبر: آثار , جشن , جشنواره , شهرداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
موزیک خوان