علی اصغر شاهزیدی:
موسیقی خلاق بواسطه اقدام خلاقانه هنرمند معنا پیدا می کند
به گزارش موزیک خوان، اصفهان پیشکسوت روش آوازی اصفهان با اعلان اینکه اگر به درستی و با بهره بردن از موهبت خلاقیت، اندیشه و توانایی خود در عرصهی موسیقی استفاده نمائیم می توان به خلق آثار ماندگار امیدوار بود، اظهار داشت: موسیقی خلاق به واسطهی اقدام خلاقانهی هنرمند معنا پیدا می کند و خلاقیت با داشتن موهبت استعداد، فکر توانا و استفاده از اندیشه حاصل می شود.
علی اصغر شاهزیدی در گفت و گو با ایسنا و با اعلان اینکه موسیقی اصیل ایرانی می تواند به عنوان مهم ترین سند فرهنگی و الگوی خلاقانه برای هنرمندانِ امروز و فرهنگ شناسان قابل استفاده و راه گشا باشد، اظهار داشت: موسیقی سنتی ایران یک سرمایهی فرهنگی است که هنرمندان بسیاری در حوزه های مختلفی از این فرم موسیقی با خلاقیت خود، آثار ماندگاری و غیرقابل تکراری برجای گذاشتند.
او با تکیه بر این که موسیقی خلاق حاصل خلاقیت هنرمند است، اضافه کرد: واژهی موسیقی خلاق به واسطهی اقدام خلاقانهی هنرمند و در بخش های مختلف موسیقی حاصل می شود، درحقیقت این هنرمند است که خلاقیت به وجود می آورد و به موسیقی خلاق معنا می بخشد.
این خواننده و مدرس آواز ایرانی بیان کرد: آقای تاج اصفهانی یعنی هنرمند خلاق؛ او سبک نوینی را پایه گذاری کرد و نشان داد که شعر و دکلمه و تحریر و سایر جنبه های آوازی و سازی یک موسیقی باید یکدست و البته خاص باشد. آقای تاج بر این نکته تاکید داشت که مثل یکدیگر ساز نزنید، مثل هم آواز نخوانید، ابداع و ابتکار داشته و خلاق باشید. بدین سبب وقتی کسی چنین بنایی را برای موسیقی پایه گذاری می کند باید او را هنرمند خلاق در زمینهی موسیقی دانست.
شاه زیدی اضافه کرد: هنرمندان خلاق در موسیقی اصیل ایران بسیارند که ازجمله می توان به جلیل شهنار، حسن کسایی، علی تجویدی و بسیاری دیگر اشاره نمود. حدود ۷۵۰ آهنگ از آقای تجویدی باقی مانده که هریک از دیگری برتر است و هیچ یک مانند دیگری نیست. کجای موسیقی ایران فردی مانند تجویدی، همایون خرم و آهنگسازان و ترانه سرایانی مانند رهی معیری، معینی کرمانشاهی، اسماعیل نواب صفا و بیژن ترقی و دیگران ظهور کرد!
او افزود: باید تاکید کنم که قسمتی از خلاقیت این بزرگان بدین سبب بود که در درجهی نخست بدنبال کیفیت و مطلوبیت اثر بودند و مادیات برای آنها در مرحلهی دوم قرار داشت؛ اما متأسفانه موسیقی جایگاه گذشتهی خودرا ندارد و خلاقیتی در خیلی از آثار دیده نمی گردد. بیشتر هنرمندانِ امروز در عرصهی موسیقی، مقلد آثار گذشتگان هستند و خودشان هیچ ابداع و ابتکاری ندارند و آثارشان فاقد خلاقیت است.
پیشکسوت روش آوازی اصفهان با اشاره به لازمهی خلاقیت در موسیقی اظهار داشت: قسمتی از خلاقیت، موهبت الهی است که باید از جانب طبیعت و خداوند به انسان اعطا شده باشد که همان استعداد است؛ اما موضوع مهم بعدی این است که فرد باید از توانایی های خود بهره برده و طرحی نو دراندازد، نه این که همان چیزی که قبل از این ساخته و پرداخته شده را استفاده نماید. بدین سبب داشتن موهبت استعداد، فکر توانا و استفاده از اندیشه، مواردی است که درنتیجهی آنها خلاقیت اتفاق می افتد.
شاه زیدی ضمن اشاره به این که برگزاری جشنوارهی موسیقی ملی خلاق در شاهین شهر اقدام قابل تقدیری است که باید بطور جدی و با برنامه ریزی درست و فکرشده به آن پرداخته شود، افزود: در کنار همهی این مباحث باید به این نکته توجه کرد که جوانان باید الگو ببینند، استاد داشته باشند، آن هم استادی که خودش خلاقیت داشته باشد. ضمن این که متأسفانه امروز به واسطهی استفادهی ناصحیح و یا سوءاستفاده از تکنولوژی در آهنگسازی ها و صداگذاری ها و سایر موارد دیگر، فکر جامع و خلاقیت از جوانان گرفته شده است.
این خواننده و مدرس آواز ایرانی تاکید کرد: پیشینیان گفته اند که «دیگران کاشتند، ما برداشتیم. ما بکاریم دیگران برداشت کنند» به دیگر سخن، ما از مواهب طبیعت استفاده می نماییم و باید درمقابل نیز برای طبیعت و آیندگان کاری انجام دهیم. این بیان در آن چه بزرگان عرصهی موسیقی سنتی ایران انجام دادند به واقع صدق می کند و آن چه آنها برای امروز باقی گذاشتند قابل تکرار نیست، اما چرا ما برای آیندگان چنین نمی کنیم!
شاه زیدی بیان کرد: اگر به درستی و با بهره بردن از موهبت خلاقیت، اندیشه و توانایی خود در عرصهی موسیقی استفاده نمائیم می توان به خلق آثار ماندگار امیدوار بود.
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب