پرسش یك هنرمند:
چه ایرادی دارد امثال معین و عارف به کشور بازگردند؟
به گزارش موزیک خوان، یک هنرمند موسیقی می گوید: «هنرمندان خوب زیادی خارج از کشور داریم که امیدوارم فضا برای بازگشت آنها فراهم شود؛ مانند معین و عارف که تاکنون کار سیاسی هم نخوانده اند.»
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، نشست خبری کنسرت ارکستر چکاوک امروز ۲۵ آذرماه با حضور رضا شایسته (رهبر ارکستر) و مهرداد پیکرزاده (خواننده) برگزار شد.
در شروع این نشست، رضا شایسته در سخنانی اظهار داشت: هفته آینده دوشنبه سوم دیماه ساعت ۲۱: ۳۰ در تالار وحدت کنسرت داریم. به جرئت می شود گفت ۸۰ درصد قطعات کنسرت برای نخستین بار پس از انقلاب اجرا می شود و باید از دفتر موسیقی تشکر کنم که اجازه این کار را دادند. بسیاری از آثار ممنوعیت اجرا دارند؛ چون توسط خواننده های پیش از انقلاب اجرا شده اند. باآنکه که آهنگساز و شاعر ممنوعیت ندارند و آهنگ هم لزوما متعلق به خواننده نیست.
او افزود: هنرمندان خوب زیادی خارج از کشور داریم که امیدوارم فضا برای بازگشت آنها فراهم شود؛ مانند معین و عارف که تاکنون کار سیاسی هم نخوانده اند. امیدوارم هنرمندانی که حاشیه نداشته اند و کارهای خوب و خارج از سیاست خوانده اند، بتوانند به کشور بازگردند.
این هنرمند در رابطه با وضعیت نوازندگان کشور اظهار داشت: ما نوازنده خوب کم داریم. در جشنواره شرط گذاشته اند که نباید در گروههای دیگر بنوازند. آخر نمی شود؛ چون تعداد نوازنده خوب کم است. بر آموزشگاه های موسیقی کنترل نظارت نداریم. باید نظارت شود. زمانی بازرس به آموزشگاه ها می رفت و وضعیت را بررسی می کرد. امروزه چون آموزشگاه ها هزینه بالایی دارند از هنرجویانی که چهار سال کار کرده اند، بعنوان استاد استفاده می نمایند.
شایسته در رابطه با خواننده کنسرت هم بیان نمود: در این کنسرت از آقای پیکرزاده بعنوان خواننده استفاده می نماییم. من تاسف می خورم که یک هنرمند خوب مانند ایشان طی سال ها برای دومین بار باید روی صحنه برود. حالا همایون شجریان و علیرضا قربانی تنها خواننده های موسیقی ایرانی هستند که گیشه دارند. خوانندگان دیگر این گیشه را با عنایت به هزینه اجاره سالن و برگزاری کنسرت ندارند. ما در این سال ها به خواننده های خود فضا نداده ایم. ارکستری مثل چکاوک که خواننده های توانمند را معرفی می کند باید حمایت شود. هنرمند یک جایگاه قابل احترام دارد. من نمی خواهم حمایت مالی کنند ولی حداقل یک سری از دست اندازها را از مقابل من بردارند. این کارها خیلی دردسر دارد و فقط بخاطر عشقی که دارم کنسرت برگزار می کنم و می دانم این تاریخ است که در رابطه با من قضاوت خواهد نمود.
او افزود: تنها کافی است بعضی از هزینه های برگزاری کنسرت را در سالن هایی که دولتی هستند کم کنند تا ما بتوانیم راحتتر کار نماییم و مجبور نشویم مدام هزینه بلیت فروشی را بالا ببریم. موسیقی ما به ورطه نابودی می رود، انقدر که بد عمل کرده ایم. آنقدر بر سر برخی خواننده ها زدیم که چون سبک گلپا، ایرج معین و... می خواندند که دیگر کار نکردند. مگر چه ایرادی دارد؟ اگر امثال این خوانندگان نبودند که موسیقی ما به اینجا نمی رسید.
شایسته خاطرنشان کرد: در این پروژه فضا را متفاوت کردیم چون احساس کردیم برنامه های ما مخاطبان دهه ۸۰ به بعد را ندارد؛ بنابراین سازهایی مثل درامز، گیتار الکتریک و... را اضافه کردیم. این ارکستر پذیرای خوانندگان توانمندی که آنطور که باید و شاید و لیاقت آنها بوده معرفی نشده اند، هست.
او تصریح کرد که برای اجرای آثار موسیقی مختلف از صاحبان اثر اجازه می گیرند که گاهی خانواده صاحبان اثر این اجازه را به آنها نمی دهند.
به خاطر مسائل مالی موسیقی را دنبال نکردم
مهرداد پیکر زاده هم در قسمت دیگری از این نشست خبری در سخنانی اظهار داشت: با توجه به این که ژانر کاری آقای شایسته و سبک ارکستر او امری است که سال ها دنبالش بودم، تصمیم گرفتم در این کنسرت حضور داشته باشم. بنده از سال ۷۰ فعالیت می کنم و نخستین کنسرت من در سال ۷۱ با ارکستری ۱۵ نفری به رهبری محمدرضا شریفی برگزار گردید. آن زمان با محدودیت هایی که داشتیم، هزینه ها کمرشکن بود؛ چون به هر حال در ایران بودجه ای برای اشخاصی که می خواهند کار فرهنگی کنند تعریف نشده است.
او افزود: مساله اقتصادی سبب شده است در این سه دهه کنسرت خاصی نداشته باشم و شاید اگر کار خودم را نداشتم، سمت موسیقی هم نمی رفتم. همیشه برایم جای سوال بود که اگر کار من مورد تایید است چرا نمی گذارند کار کنم و با من همکاری نمی کنند. این امر تا حدی سبب سرخوردگی من شد و ترجیح دادم به زندگی و آرامش خود برسم. ولی خُب می بینم در سطح جامعه و فضای هنری وقتی که جا خالی می کنی اشخاصی که حتی در حد و اندازه من نیستند وارد موسیقی می شوند و رشد می کنند. جای سوال است که چگونه کسی که دوره خاصی در موسیقی نگذرانده و سواد خاصی ندارد به این جایگاه رسیده است.
این هنرمند خاطرنشان کرد: امروز همه استاد شده اند و هر کسی دو خط آواز می خواند و زخمه ای به ساز می زند او را استاد خطاب می کنند که واقعا خطرآفرین است و جایی باید مانع آن شد. اگر فضا برای برگزاری کنسرت راحتتر شود و یا حمایت مالی صورت بگیرد بطور قطع هنرمندان هم پای کار می آیند. باید خواننده ها را با موسیقی آشتی دهیم. کارهای خوب و وزین قدیمی چرا نباید با یک ارکستراسیون خوب اجرا شوند؟ نباید نگران باشیم که تاریخ مصرف آنها گذشته است. کشورهای اطراف ما به موسیقی قدمای خود احترام می گذارند و در کشورهای عرب هنوز کارهای ام کلثوم را اجرا می کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب