فروش آنلاین صنایع دستی؛ از رویا تا واقعیت
کوتاه و کم هزینه ترین راه نجات در دوران کرونا
فروش برخط محصولات صنایع دستی بااینکه راه حل چندان جدیدی در دوران کرونا به نظر نمی رسد، اما این روزها بار دیگر صحبت از آن بصورت جدی به میان آمده و رئیس مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم از راه اندازی 30 مرکز در تهران و مراکزی در دیگر نقاط کشور به این منظور آگاهی داده است؛ اما مساله ای که در این میان مورد توجه است، نظر کارشناسان این حوزه و وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به این رویکرد است.
به گزارش موزیک خوان به نقل از ایسنا، شیوع ویروس کرونا صنایع دستی را نیز مانند سایر حوزه های هنری گرفتار لطمه های فراوان کرد. صنایع دستی نیز مانند سایر بخش ها راهکار هایی هرچند نه چندان کارآمد را برای زنده نگاه داشتن خود در این ماه های سخت پیدا کرد. یکی از این راهکار ها فروش محصولات بصورت برخط و آنلاین است. اما نگاه کارشناسان نسبت به این نوع از فروش محصولات صنایع دستی متفاوت می باشد.
برای مثال معاون صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به کاهش فروش محصولات این استان در ایام کرونائی، بهره گیری از فضای مجازی و فروش برخط محصولات صنایع دستی را یکی از راهکارهای اصلی بمنظور کمک به هنرمندان عنوان کرده بود. این معاون همین طور قبل تر اشاره کرده بود که برخی از هنرمندان درحال استفاده از فضای مجازی بمنظور فروش محصولات خود هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز بعنوان یک مقام مسئول درباره این نوع از فروش اظهار کرده بود: «کرونا در کنار همه معایب، فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع دستی به شمار می رود؛ چونکه کمک کرد محصولات خودرا بوسیله سایت و نمایشگاه های مجازی به فروش برسانند. این تجربه جدید اگر با همت و خلاقیت هنرمندان در فروش همراه شود، می تواند به درآمدهای مناسب بیانجامد.»
با بررسی نگاه مسئولان و کارشناسان مختلف نسبت به فروش محصولات صنایع دستی بصورت برخط می توان متوجه شد که بیشتر این کارشناسان شیوع ویروس کرونا را بااینکه اتفاق خوبی نمی دانند اما با این وجود بر این باور هستند که این ویروس خدمتی به صنایع دستی کرده و آن یادآوری امکان فروش این محصولات بصورت برخط است که قبل از این کمتر از آن استفاده می شد. برگزاری بازارهای آنلاین صنایع دستی و نمایشگاه های مربوط به این حوزه همچون اتفاقاتی هستند که زیر سایه شیوع این ویروس برای نخستین بار در این عرصه رقم خورده اند.
از نگاه کارشناسان و مسئولان مربوطه که گذر نماییم، نگاه وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به اعتقاد کارشناسان در ایام سختی برای این حوزه انتخاب شده، حائز اهمیت می باشد. در برنامه ای که این وزیر قبل از آغاز به کار در زمینه صنایع دستی منتشر نموده بود، هدف اصلی خود برای بهبود شرایط این حوزه را «اشتغال زایی» و «تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی» دانسته و بر ایجاد تحول کمی و کیفی در زمینه تبلیغات و رسانه در تمام زمینه های مرتبط به میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی نیز اشاره کرده بود.
مهم ترین برنامه ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شاید کمک قابل توجهی به فروش محصولات صنایع دستی بصورت برخط خواهد کرد، ایجاد تحول کمی و کیفی در زمینه تبلیغات و رسانه است؛ چونکه بنظر می رسد این تحول به تبلیغ بیشتر آثار صنایع دستی و در نهایت بهتر دیده شدن آنان می انجامد که در آخر، فروش بیشتر این محصولات و درآمدزایی را رقم خواهد زد.
چهارم شهریور ماه، زمانی که ضرغامی رسما وارد وزارتخانه شد و کار خودرا بعنوان وزیر شروع کرد، به خسارت هایی که ویروس کرونا بر بخش خصوصی وارد کرده، اشاره نمود و اظهار داشته بود: «این بخش با دوران سختی رو به رو است، به این منظور برنامه ای نوشته شده است و بعد از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهد شد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم.»
اشاره کردن این وزیر بر تبعات ویروس کرونا بر حوزه صنایع دستی و بخش خصوصی را می توان علت توجه وی به راهکارهای پیش رو همچون فروش محصولات بصورت برخط و آنلاین دانست.
در همین راستا علی نعیمایی، هنرمند حوزه صنایع دستی در گفت وگویی به تشریح ماهیت فروش محصولات بصورت برخط پرداخته و به خبرنگار ایسنا می گوید: «در حال حاضر به سبب شیوع ویروس کرونا و به سبب این که فضای مجازی غالب تر شده است، فروش محصولات بصورت آنلاین مرسوم تر شدند اما با این وجود این نوع از فروش نیز ایرادهایی دارد.»
به گفته این هنرمند «در حوزه صنایع دستی به لحاظ کیفی این نوع از فروش قابل تأمل است؛ چونکه ممکنست شما محصولی را با یک ظاهر جذاب در یک رسانه به مخاطب ارائه نمایید اما چیزی که در واقعیت برای او می فرستید، آن کیفیت را نداشته باشد.»
این هنرمند اضافه می کند: «مسئله دوم این است که بسیاری از حرفه ها در بخش هایی با سیستم مجازی قابلیت تطبیق ندارند که اغلب یا به این علت است که بلدِکار نیستند و یا به سبب این که زیرساخت مناسب وجود ندارد.»
نعیمایی در آخر ضمن اشاره به این واقعیت که در دنیای جدید چاره ای جز تن دادن به این فضا باتوجه به شرایطی که وجود دارد نیست، می گوید: «در صورتی که در این شرایط تن به این نوع از فروش ندهیم، اتفاق خوبی نمی افتد؛ چونکه کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه را کنار گذاشته ایم.»
منبع: موزیك خوان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب